Noriu pilotuoti lėktuvą: ką reikia žinoti apie studijų atranką?
Jei tau yra 18 ir daugiau metų bei esi tvirtai pasiryžęs ar pasiryžusi skrosti padanges piloto kabinoje, norėdamas įgyti Oro transporto piloto licenciją ir valdyti didelius keleivinius, krovininius ar privačius orlaivius, visų pirma turėsi praeiti atsakingą ir kruopščią atranką aviacijos akademijoje. Atranką sudaro piloto profesijai būtinų charakterio savybių, įgimtų gebėjimų analizė ir anglų kalbos bei fizikos ir matematikos žinių tikrinimas. Sužinoki, ko laukti atvykus atranką ir kam pasiruošti ketinantiems studijuoti?
Medicininė patikra
Vienas pirmųjų dalykų išgirdus žodį „pilotas“, prieš akis dažnam iškylantis stereotipas – nepriekaištingas fizinis asmens pasirengimas ir gera sveikata. Nėra abejonės, kad taip ir turi būti. Būsimasis pilotas ar pilotė, norėdami toliau mokytis, privalo pateikti galiojantį specialų pirmos klasės sveikatos pažymėjimą. Tai sveikatos įstaigose atliekamas šiai profesijai sukurtas testas, kuriuo vertinama ar kandidatas yra pakankamai fiziškai pasirengęs būti pilotu. Tiesa, su tuo susiję ir nemažai mitų, pavyzdžiui, jei „nešioji akinius – pilotu nebūsi“. Tai nėra absoliuti tiesa. Tiesiog įvedamos papildomos taisyklės, tarkime, jei pilotas nešioja akinius, tai skrydžio metu kabinoje privalo būti dar viena jo akinių pora tuo atveju, jei piloto akiniams kas nors nutiktų. Bet kokiu atveju, būsimasis pilotas ar pilotė, turi būti geros fizinės formos ir ją tokią palaikyti, nes nepaisant to, kad skrydžiai po visą pasaulį skamba labai romantiškai, dažna laiko zonų kaita, naktinės pamainos ir ilgi skrydžiai gali turėti įtakos gerai savijautai ir sveikatai.
Testai
Kandidatų gebėjimų ir asmeninių savybių vertinimas skirtas atrinkti studentus, turinčius didžiausią potencialą sėkmingai baigti mokymus ir pradėti karjerą aviacijoje. Vertinimą įprastai sudaro asmenybės, verbalinių įgūdžių, skaitinių gebėjimų ir interesų testas „Profile XT“. Po jo kompiuteriu atliekamas „Compass“ testas, kuriame vertinami kandidato gebėjimai būtini piloto profesijai. Taip pat kandidatai laiko anglų kalbos testą.
„Compass“ testo tikslas įvertinti kiek išvystyti kandidato gebėjimai privalomi piloto profesijai. Testas užtikrina patikimą ir objektyvų kandidato vertinimą. Jo užduotys paremtos bazinėmis fizikos, matematikos ir logikos žiniomis bei tam tikrų įgūdžių vertinimu. „Compass“ sudaro keletas skirtingų modulių: koordinacijos, erdvinės orientacijos, gebėjimo vienu metu atlikti keletą užduočių, mintino skaičiavimo, atminties gebėjimų ir techninių žinių tikrinimas. Testo trukmė svyruoja nuo 90 minučių iki 2 valandų.
Struktūrinis interviu
Paskutinis atrankos etapas atlikus testus ir pateikus visus būtinus dokumentus – struktūrinis interviu. Šis pokalbis skirtas akis į akį susitikti su kandidatu ir įvertinti, ar psichologinis žmogaus pasirengimas ir bendrieji įgūdžiai iš tiesų yra tvirtas pagrindas pradėti studijas ir vėliau toliau sėkmingai siekti karjeros aviacijoje. Pokalbio metu siekiama išsiaiškinti, ką apie profesiją žino kandidatas ir kaip įsivaizduoja piloto darbą.
Atrankų specialistai siekia įvertinti kandidato motyvaciją rinktis piloto profesiją. Prieš ateinant į atranką vertėtų turėti aiškų ir pagrįstą atsakymą – „ar aš tikrai noriu ir galiu būti pilotu/-e ir ką dėl to jau esu padaręs?“. Atrodo paprasta, tiesa? Dvejonė kandidato atsakymuose gali lemti patyrusių aviacijos specialistų sprendimą neleisti toliau siekti profesijos. Stipri kandidato motyvacija būtina ne tik tam, kad studentas ryžtingai baigtų intensyvias ir interaktyvias, tačiau išties įtemptas studijas, bet ir vėliau į savo darbą kiekvieną dieną žvelgtų itin atsakingai. Juk pilotas ore atsakingas už daugybės žmonių saugumą!
Taigi atrankų specialistai iš tiesų skiria daug dėmesio įvertinti, kiek sprendimas tapti pilotu yra paties kandidato, kiek galbūt nulemtas aplinkinių įtakos, rinkos tendencijų ir kitų aplinkybių, kurios kartais skatina rinktis tam tikras profesijas. Būsimas pilotas ar pilotė turi būti 100 procentų tikri, kad ši profesija yra tai, ko jie nori ir siekia gyvenime. Neverta pamiršti ir to, kad pasiryžus būti pilotu ar pilote, reikia nusiteikti ir tam, kad teks mokytis visą likusį gyvenimą. Paprastai, pilotai privalo laikyti pakartotinius praktinius ir teorinius testus kas šešis mėnesius. Tiesa tiems, kurie negali gyventi be skrydžių ir padangių žavesio, tai nesukelia papildomų sunkumų. Priešingai, leidžia jaustis tvirtiems, kad tai, ką išmoko studijų metu, nepasimirš. Juk neveltui lėktuvai išlieka bene saugiausia transporto priemone pasaulyje.
Atrankose per testus ir pokalbius įvairiais pjūviais ir skerspjūviais tikrinama, ar kandidatas tikrai gali būti pilotu. Vadinamosios „kryžminės patikros“, kuomet mažiausiai du ar tris kartus patikrinama informacija yra matyt pagrindinis skiriamasis aviacijos bruožas ir tai, kas padeda užtikrinti jos saugumą bei neįsivelti apmaudžioms klaidoms.
Ar tu gali būti pilotas ar pilotė?
Motyvacija, atsakingumas, atidumas detalėms, polinkis dirbti taisyklėmis paremtoje aplinkoje, bet tuo pat metu gebėjimas reaguoti greitai, elgtis tiksliai ir priimti svarbius sprendimus – dalis to, kas svarbu būsimajam lėktuvo pilotui ir ką atrankų metu tikimasi įžvelgti kandidatuose. Jei jauti, kad aviacija yra tai, be ko negali gyventi arba net jei nesi apsisprendęs, kuo tikrai nori būti, pasinaudok būsimojo piloto patarimu ir tiesiog išmėgink skrydį mažuoju lėktuvėliu. Gal tu, kaip ir jis, užsikrėsi aviacijos virusu visam gyvenimui?