Kita pilotų darbo pusė: nuovargis ir kaip su juo susidoroti
Piloto profesija be abejonės yra viena romantiškiausių, tačiau kaip ir kiekvienas darbas, kurį žmogus atlieka nuoširdžiai ir atsidavęs, reikalauja nemažai jėgų ir gali sukelti nuovargio jausmą. Aviacijos pasaulyje sklando terminas „pilotų nuovargis“. Tai būsena, kuri anot specialistų dažniausiai kyla dėl sutrikusio miego režimo.
Biurų darbuotojai taip pat patiria panašų nuovargio jausmą, tik tarp pilotų ši problema susilaukia kur kas daugiau dėmesio dėl galimos grėsmės keleivių saugumui. Juk valdyti didžiulį orlaivį keletą valandų ore ir saugiai nugabenti keleivius iš vienos vietos į kitą, reikia budrios ir pailsėjusios įgulos. Tai, kad į šį klausimą žiūrima labai rimtai, rodo ir naujas teisinis reguliavimas. Prieš porą metų avialinijos Europoje pradėjo vadovautis naujomis kovos su pilotų nuovargiu taisyklėmis. Reguliavimo pagrindas – griežtesni limitai pilotų skrydžiams, kiek jie skrenda ir kiek ilsisi tarp jų.
Kodėl mes apie tai kalbame? Labai svarbu, kad kandidatai, kurie galbūt nėra iki galo išnarstę piloto profesijos niuansų, susipažintų su darbo subtilybėmis ir pamatytų, kad laukia ne tik pasisėdėjimas biure virš debesų. Pilotai ir pilotės turi būti pasirengę nemažai dirbti ir kartais dėl to jausti nuovargį. Tačiau daug kas priklauso ir nuo paties žmogaus įpročių bei gyvenimo būdo. Jei žmogus stengiasi išlaikyti balansą tarp darbo ir laisvalaikio, jam pilotų nuovargio problema gali ir neiškilti.
Susipažinkite, kas dažniausiai sukelia pilotų nuovargį ir kaip su juo susidoroti.
Kas gali sukelti pilotų nuovargį?
Kelionė į darbą. Kai kurie pilotai pradeda darbo dieną 2-3 valandomis anksčiau už kitus, tam, kad tiesiog nuvyktų į oro uostą, iš kurio reikės skristi. Būna taip, kad reikia nuvažiuoti nemažą atstumą automobiliu, kartais iki darbo vietos tenka netgi skristi. Taigi pridėkime kelias kelionės valandas prie skrydžio valandų ir darbo dienos trukmė nejučia išilgėja.
Kito skrydžio laukimas. Kartais pilotams iki kito jų skrydžio reikia laukti 12 ar daugiau valandų, kurias jie turėtų praleisti ilsėdamiesi. Tačiau nuvykus į kitą šalį tiesiog norisi tą laiką praleisti žvalgantis po apylinkes, o ne leidžiant laiką viešbučio kambaryje. Jei ir pasilieka viešbutyje, kartais vietoje miego pilotai pasirenka žiūrėti filmus ar naršyti internete ir tenusnūsta vos kelias valandas. Kuris iš mūsų nėra iki paryčių žiūrėjęs gero įtraukiančio serialo?
Laiko juostų skirtumas. Tai ypač pajunta ilgųjų reisų pilotai ir laiko skirtumas gali būti nemaža problema. Daugelis avialinijų suteikia papildomo laiko prisitaikyti prie pasikeitusio laiko, tačiau kūnui nėra taip paprasta persijungti į kitokį paros režimą. Gali būti sunku užmigti, kai reikia eiti miegoti arba išlikti budriam tuo metu, kada organizmas reikalauja miego.
Naktiniai skrydžiai. Krovininių skrydžių pilotai dažnai patiria nuovargį dėl ilgų naktinių maršrutų ir išsiderinusio natūralaus paros ritmo. Dar sunkiau tiems, kurių pamainos kaitaliojasi tarp naktinių ir dieninių. Tai gali išbalansuoti organizmą ir sukelti papildomą nuovargį.
Monotoniškos užduotys. Pilotai, kurie skrenda tuo pačiu lėktuvu tuo pačiu maršrutu į tą patį oro uostą kasdien, tikrai gali susidurti su nuovargiu, sukeltu rutinos. Tačiau tai dažniau išimtis, o ne taisyklė. Dinamikos piloto darbe išties nemažai.
Kaip galima sau padėti?
Keletas patarimų pilotams ir pilotėms, kaip savo poilsį galite padaryti kokybiškesnį ir padėti išvengti nuovargio.
- Atsižvelkite į pašalinius vaistų, receptinių ar ne, kuriuos tenka vartoti efektus. Mieguistumas ar sumažėjęs budrumas, kuriuos gali sukelti vaistai, turi būti labai rimtai įvertinti.
- Pasitarkite su medikais, kurie padėtų nustatyti ir jei reikia gydyti priežastis, kurios sukelia miego problemas, nes kokybiškas aštuonių valandų miegas pagrindinė priemonė išvengti pilotų nuovargio.
- Sportuokite. Sportas padeda palaikyti gerą fizinę ir emocinę formą, tik neužsiimkite itin intensyviomis treniruotėmis likus trims valandoms iki miego.
- Jei dėl pasikeitusių laiko zonų ar skrydžių grafiko tenka miegoti dieną, susikurkite jaukią ir patogią miego aplinką kiek įmanoma labiau vengdami natūralios dienos šviesos.
- Išsiugdykite įprotį miegoti bent aštuonias valandas per naktį. Kai reikia ir kai įmanoma, nusnūskite dieną, bet ne ilgiau nei 30 minučių. Ilgesnis miegas dieną gali sukelti priešingą efektą, vadinamą „miego inercija“.
- Stenkitės eiti miegoti kiekvieną dieną tuo pačiu metu. Susiformavęs įprotis gali padėti greičiau užmigti.
- Jei negalite užmigti per 30 minučių nuėję į lovą – paklausykite ramios muzikos, paskaitykite, tai gali padėti „persijungti“ į miego režimą.
- Gerai pailsėkite ir stenkitės patirti kuo mažiau streso.
Rūpinkitės savimi ir stebėkite organizmo siunčiamus signalus. Jei jaučiatės prastai ir kyla nors menka dvejonė, pasakykite apie tai savo darbdaviui. Avialinijos tikrai suteiks laisvą dieną Jūsų poilsiui. Juk svarbiausia skrydžių, įgulos ir keleivių saugumas.