23 Nov

Jūsų vaikas nori tapti pilotu? Štai ką turite žinoti

Kuo nori būti užaugęs? Klausimas, kurį yra uždavęs kiekvienas tėvas, paslapčia vildamasis, kad atžala pasirinks, kurią nors tradicinę ir pelningą profesiją. O kas jei jūsų ausis pasiekė atsakymas: „noriu būti pilotas”? Sveikiname, gali būti, jog užauginote būsimąjį aviatorių. Nepasiduokite šokui ir emocijoms, sulaukus netikėto atsakymo, ir paieškokite atsakymų į neraminantį klausimą „ko reikia, kad mano vaikas taptų pilotu”.

Reikalavimai

Natūralu, jog pirmasis klausimas šaunantis į galvą: „kokie reikalavimai keliami norintiems tapti pilotais?“. Be abejonės, siekiant piloto profesijos, kaip beje ir kiekvienos kitos profesijos, būtina atitikti pirminius reikalavimus.

Norint įgyti komercinės aviacijos piloto licenciją kandidatas privalo būti ne jaunesnis nei 18 metų ir jau įgijęs vidurinį išsilavinimą. Sakoma, jog niekada nevėlu siekti savo svajonės, todėl griežtų nurodymų kada kandidatas tapti pilotu yra per senas – nėra. Tačiau aviacijos ekspertai pataria, jog geriausias laikas pilotavimo mokslams yra būnant 18-30 metų.

Specialaus pasiruošimo pradedant mokytis pilotavimo nereikia, tačiau svarbu atsižvelgti į keletą aspektų.  Oficiali aviacijos kalba – anglų kalba, todėl jei jūsų vaikas nori tapti pilotu – stebėkite, kaip jam sekasi anglų kalbos pamokose. Lygiai taip pat dėmesio reikėtų skirti ir matematikos bei fizikos dalykams, nes būtent jų prireiks stengiantis perprasti aviacijos mokslus. Be to, priklausomai nuo mokymo įstaigos, priėmimo į studijas metu vertinami matematikos ir fizikos valstybinių egzaminų balai arba metiniai pažymiai.

Dar vienas esminis reikalavimas – tai puiki sveikata, kuri turi būti patvirtinta EASA1 klasės sveikatos pažymėjimu. Jūsų atžalos nosis pabalnota akiniais? Nesigraužkit – piloto profesija jam vis dar prieinama. Mitas, jog pilotai turi būti absoliučiai puikios sveikatos būklės. Kandidatai, sergantys rimtomis širdies, kvėpavimo ar kitomis lėtinėmis ligomis medicininės apžiūros nepraeis, tačiau tam tikri nuokrypiai nuo sveikatos normų yra leidžiami. Kandidato sveikatos būklę vertina aviacijos medicinos centro specialistai.

Piloto kelias

Iki antrojo piloto kėdės kabinoje teks nueiti ilgą kelią. Prasidėjęs preciziškomis atrankomis, šis kelias tęsiasi pradinio piloto rengimo mokykloje, o vėliau persikelia į aerodromus, kur vykdomi mokomieji skrydžiai. Išsilaikęs teorijos ir praktikos egzaminus pilotavimo studentas įgyja komercinės aviacijos piloto licenciją. Tačiau tai dar ne viskas: norint skraidyti didžiaisiais orlaiviais teks įgyti konkretaus orlaivio tipo kvalifikaciją.

Pilnas piloto parengimas nuo pradžios iki to momento, kai galima kandidatuoti į antrojo piloto poziciją užtrunka apie 18-20 mėnesių. Štai dabar jūsų atžala gali skraidinti dideliais lėktuvais keleivius ar krovinius ir kaupti patirtį, siekiant užimti kapitono poziciją. Beje, piloto patirties skaičiavimas skiriasi nuo įprastinės darbo patirties skaičiavimo. Pilotams svarbios valandos, praleistos skrendant.

Ne profesija, o gyvenimo būdas

Piloto gyvenimas – nuolatinė kelionė. Priklausomai nuo oro bendrovės skrydžių bazių išsidėstymo, sudaryto skrydžių tvarkaraščio ir maršrutų pilotų darbo diena gali smarkiai skirtis. Vieni pilotai skraido artimais atstumais, todėl išskridę ryte ir padarę kelis reisus, vakare jie grįžta į namų bazę. Kiti skrenda į tolimesnius kraštus, tad atitinkamai ir jų kelionės gali užtrukti gerokai ilgiau.

Grįžkime ant žemės. Piloto gyvenime – ne vien aviacijos naujokus žavinčios kelionės. Kiekvienas pilotas turi kas pusmetį atnaujinti savo žinias aviacijos mokymų centre, kur tenka paskraidyti realaus skrydžio treniruoklyje.

Dar viena piloto profesijos prievolė – puiki sveikata, todėl jis kasmet turės pakartoti griežtą pirmos klasės medicininę patikrą (gaunamas EASA 1 klasės sveikatos pažymėjimas). Negavęs medicininės patikros patvirtinimo, pilotas negalės pilotuoti orlaivio. Galite jau dabar savo atžalai rekomenduoti reguliarų sportą ir priminti apie sveiką mitybą, vos tik išgirsite čežant traškučių pakelį.

Darbo perspektyvos

Piloto profesija suteikia galimybes dirbti visame pasaulyje neapsiribojant viena šalimi. Aviacijos rinkos lyderiai skelbia optimistines rinkos prognozes: anot tarptautinės oro transporto įmonių asociacijos, 2017  m. oro transportu keliavo 4,1 milijardo keleivių, o iki 2036 m. keleivinių skrydžių skaičius padvigubės ir keleiviniu oro transportu bus aptarnaujama nuo 4 iki 8 milijardų keleivių. Planuodamos didesnį skrydžių skaičių, oro bendrovės plečia savo lėktuvų parkus. O siekdamos išvengti lėktuvų prastovų, oro bendrovės privalo pasirūpinti, jog turės užtektinai skrydžio įgulų, todėl pilotai tampa vis paklausesni darbo rinkoje. Darbo vieta apie pilotavimą svarstančiai Jūsų atžalai – praktiškai garantuota. Vien pasaulinio aviacijos giganto „Boeing“ prognozės skelbia, kad ši tendencija artimiausius metus nesikeis ir per artimiausius dvidešimt metų reikės iki 790 000 naujų pilotų. O aviacijos mokymų lyderis „CAE“ prognozuoja, kad artimiausią dešimtmetį apie 50 000  naujų pilotų bus reikalingi patenkinti skrydžių poreikius Europoje.

Kokia situacija su pilotų atlyginimu? Europoje per metus antrasis pilotas gali vidutiniškai uždirbti apie 50 – 80 tūkst. eurų, pavyzdžiui, „Avion Express“ vidutinis antrojo piloto atlygis per metus siekia 55 tūkstančius (aviationcv.com duomenimis), „Air France“ ar „Lufthansa“ antrojo piloto atlygis gali siekti apie 76 000 – 77 000 eurų per metus (pagal glassdoor.com). Štai Azijoje galima uždirbti keliskart daugiau – net iki 300 tūkst. eurų per metus.

Saugumas

Kiekvienam tėvui rūpi jo vaiko ateitis ir saugumas. Ne veltui, aviacija yra laikoma saugiausia transporto rūšimi. Anot Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO), 2017 m. 2,4 nelaimingų atsitikimų teko 1 milijonui skrydžių.

Aviacijoje saugumui taikomi griežčiausi reikalavimai: prieš kiekvieną skrydį tikrinama orlaivio techninė būklė, kas pusę metų pilotai ir įgula aviacijos mokymo centruose atnaujina savo įgūdžius, kaip elgtis ekstremaliose situacijose, oro bendrovės nuolat audituojamos, tikrinant jų darbo kokybę ir atitikimą reikalavimams. Paminėtina, kad pilotai, keliaudami į lėktuvą, oro uoste praeina saugumo patikras kaip ir keleiviai. Skrydžio metu jie laikosi numatytų procedūrų ir dirba „pagal planą“. Jokios improvizacijos!

Atrankos

Piloto darbas – reikalaujantis specifinių gebėjimų, o studijos – intensyvios, todėl visi kandidatai turi praeiti sudėtingą, kelių etapų atranką. Tai ne tik leidžia mokymosi įstaigoms ar oro bendrovėms įsivertinti kandidato tinkamumą šiai profesijai, bet taip pat įvertinti kandidato motyvaciją.

Kandidatų tinkamumas profesijai tikrinamas kelių skirtingų tipų atrankose. Anot Agnės Novikienės, būsimųjų pilotų atrankas vykdančio kompetencijų centro „Emblick“ vadovės, laikas nuo kandidato kreipimosi ir atrankos į pilotavimo studijas pradžios iki galutinio kandidato tinkamumo patvirtinimo gali užtrukti nuo kelių dienų iki kelių savaičių. Tie, kurie kandidatuoja į kadetines programas, turi įveikti papildomus oro bendrovių vykdomus atrankos etapus.

„Atrenkant pilotus, kaip ir visoje aviacijos industrijoje, taikoma „crosscheck“ metodika, kai atliktą veiksmą patikrina bent keli skirtingi žmonės, tam, kad būtų nustatyti bet kokie rizikos faktoriai ar išvengta apmaudžių klaidų. Tai vienas iš būdų užsitikrinti, kad būsimieji studentai yra tvirtai apsisprendę dėl savo ateities. Atrankose vertinami ne tik jų gebėjimai, bet ir asmeninės savybės, todėl kartais kai kuriuose atrankos etapuose kviečiame dalyvauti ir kandidato tėvus,“ – pasakoja A. Novikienė.

Kiek kainuoja tapti pilotu?

Vienas populiariausių kandidatams kylančių klausimų – finansai. Jį svarbu išspręsti dar iki studijų pradžios. Išlaidos prasideda dar nė neįstojus į pilotų akademiją – visi kandidatai turi pasitikrinti sveikatą ir įgyti EASA 1 klasės sveikatos pažymėjimą, pristatyti anglų kalbos žinias patvirtinantį sertifikatą ir kitus atrankai reikalingus dokumentus.

Piloto studijų kaina siekia apie 100 000 eurų dėl mokymams naudojamos brangios įrangos, skrydžių treniruoklių, tikrų lėktuvų, dėstančių kompetentingų instruktorių. Finansinę studentų situaciją keičia ir tai, kad intensyviai mokydamiesi būsimieji pilotai neturi galimybių dirbti studijų metu. Todėl svarbu iš anksto suplanuoti finansavimo šaltinius patiriamoms pragyvenimo ir kitoms išlaidoms. Koks tuomet laukia scenarijus? Vieni būsimieji pilotai dar prieš studijas dirba kelerius metus ir taupo mokesčiui už mokslus, kitiems studijas finansuoja tėvai, kurie neretai bent keleriems metams atsisako prabangos atostogauti, įsigyti naują automobilį ir vengia bet kokių didesnių išlaidų, treti atranda alternatyvių finansavimo šaltinių.

„Lietuvoje yra galimybė įgyti piloto profesiją valstybės finansuojamoje vietoje, tačiau tik keliolika laimingųjų kasmet gali taip mokytis. Gerokai didesnės galimybės studijuoti privačiai. Brangioms studijoms reikia ir finansinio pagrindo. Šiais metais pradėjome vykdyti projektą „Tapk pilotu“, kuris yra pirmas ir vienintelis karjeros aviacijoje projektas Lietuvoje, siūlantis įgyti piloto profesiją ir suteikiantis galimybę gauti finansinį studijų sprendimą,“ – pasakoja Vaida Eičinienė, projekto „Tapk pilotu“ vadovė.

Nors iš pradžių mokslo kaina atrodo gana didelė, tačiau baigus trumpai trunkančius, bet intensyvius mokslus, piloto darbo atlygis – taip pat ne minimalus. O prie jo dar ir oro bendrovių suteikiamos darbuotojų motyvavimo priemonės kaip sveikatos draudimas, nemokamas transportas namo, penkių žvaigždučių viešbučiai ir kiti priedai. O kur dar kiekvieną pilotą žavintys neaprėpiamo horizonto vaizdai, atsiveriantys tik iš piloto darbo vietos?

Pilotai – vieni daugiausiai atsakomybės kasdien savo darbe nešančių specialistų, tad renkantis šį kelią svarbu įsivertinti, ar tikrai jis pasiryžęs apriboti savo laisvalaikį ir intensyviai mokytis dėl svajonių darbo. O jei niekas jau neatkalbės – tik pirmyn, motyvuokite savo vaiką kryptingai siekti savo svajonių darbo.

Dalintis

We use cookies and other similar technologies to help provide our Services, to advertise to you and to analyse how you use our Services and whether advertisements are being viewed. We also allow third parties to use tracking technologies for similar purposes. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. To learn more, Read More.

Necessary Cookies

Always enabled

These cookies are necessary for our website to function properly and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms or where they’re essential to provide you with a service you have requested. You cannot opt-out of these cookies. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but if you do, some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.
Performance Cookies
These cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site, which helps us optimize your experience. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not be able to use your data in this way.
Targeting Cookies
These cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.
Save & Accept