Pilotas – daugiau nei lėktuvo „vairuotojas“
5 Dec

Pilotas – daugiau nei lėktuvo „vairuotojas“

Pasitempusi piloto figūra žengia oro uosto koridoriumi, lydima susižavėjusių praeivių žvilgsnių. Ne tai, ne filmo scena, o kasdienė situacija pasaulio oro uostuose. Kelionės aplink pasaulį, dosnus atlygis, darbo vieta su gražiausiu vaizdu pro langą – piloto profesija vis dar laikoma viena prestižinių. Tačiau kas slypi po šiuo paradiniu piloto profesijos įvaizdžiu? Už ką pilotas atsakingas ir kodėl ši profesija verta prestižo titulo?

Svarbiausia – saugumas

Solidus atlygis ir galimybė keliauti – privalumas, tačiau jei manote, kad tai – viskas, pamiršote, kad pilotas kasdien savo darbe neša atsakomybę ne tik už brangų orlaivį, bet ir juo skrendančių keleivių gyvybes. Todėl pagrindinis piloto darbo tikslas – užtikrinti saugią kelionę orlaiviu iš vieno oro uosto į kitą, nepriklausomai nuo to, ar skraidinami keleiviai ar kroviniai. Skrydžio saugumui užtikrinti pilotas atlieka visą eilę procedūrų atitinkančių tarptautinius aviacijos saugumo reglamentus.

Piloto darbas prasideda dar ant žemės, kai gavęs oro bendrovės sudarytą skrydžių grafiką, pilotas pasitikrina skrydžio maršrutą, dar kartą peržiūri orų prognozes, apskaičiuoja, kiek kuro skrydžio metu sunaudos orlaivis. Bent valandą prieš skrydį pilotas susitinka su įgulos nariais ir aptaria kelionės detales bei pradeda ruoštis skrydžiui bei keleivių laipinimui ar krovinio pakrovimui. Už skrydį atsakingas pilotas prieš kiekvieną skrydį apžiūri orlaivį ir patikrina jo būklę, įvertina, ar nėra paviršiaus pažeidimų. Skrydžio metu jis bendrauja ne tik su įgula, bet ir palaiko radijo ryšį su skrydžių valdymo centru. Pabaigus skrydį ir nusileidus oro uoste, piloto dar laukia administraciniai darbai ir skrydžio ataskaitos parengimas.

Ar pilotams visada priklausė tiek pareigų ir reikėjo atlikti tiek procedūrų? Ne. Dar iki 1970 m. pilotų kabinoje kartu su pilotais skraidydavo inžinieriai su navigatoriais, tačiau tobulėjant technologijoms jų buvo atsisakyta. Laikui bėgant reikalavimai saugumui ir jį užtikrinančioms operacijoms tik didėja, tad šiandien už skrydį ir jo saugumą atsakinga dviejų pilotų – kapitono ir antrojo piloto – įgula.

Be kokių žinių pilotas neišsivers?

Šiandien kiekvienas pilotas turi mokėti suplanuoti savo skrydį iš taško A į tašką B. Taip pat svarbu išmanyti orlaivio skrydžio kompiuterį ir sugebėti orientuotis, jei jos staiga imtų neveikti. Orlaivio navigavimu iki 1980 m. rūpinosi navigatoriai, kurių pareigas kabinoje perėmė tobulėjančios sistemos ir skrydžio kompiuteris. Jas šiandien skrydžiui paruošia pilotai.

Skrydžio kompiuteris – tik viena iš daugelio orlaivio sistemų, kurios suprogramuotos taip, kad veiktų automatiškai pagal iš anksto parengtus scenarijus. Skrydžio metu visi procesai turi vykti pagal griežtus aviacijos saugumo reglamentus ir detaliai aprašytas procedūras, o pilotas visada turi numatyti bent vieną proceso žingsnį pirmyn, sekdamas skrydžio proceso eigą. Orlaivio pilotui svarbios tiek techninės žinios, pavyzdžiui, orlaivio konstrukcijos, prietaisų išmanymo, radijo ryšio, bet ir skrydžio planavimo, skrydžio principų, meteorologijos ir kitos. Tai padeda jam tinkamai atlikti savo pareigas ir laiku reaguoti į besikeičiančią situaciją ir akimirksniu priimti sprendimus.

Skrydžio planavime svarbus momentas – orai, darantys bene didžiausią įtaką aviacijai. Pūgos, rūkas, liūtis, šoninis vėjas – tai tik maža dalis nepalankių oro sąlygų, apsunkinančių piloto darbą. Pilotas turi numatyti ir suplanuoti, kada reiks nutirpdyti ledą nuo apšalusio orlaivio arba kada gali prireikti daugiau kuro, jei dėl rūko ar kitų nepalankių oro sąlygų orlaivis būtų nukreiptas leistis kitame oro uoste nei numatyta.

Pilotų mokymai

Mokytis piloto profesijos galima pradėti sulaukus aštuoniolikos ir turint bent vidurinį išsilavinimą. Kaip atrodo piloto studijos, kur jis įgyja darbui reikalingas žinias ir įgūdžius?

„Pilotų studijos – intensyvios ir įgyti komercinio piloto licenciją aviacijos mokymų centruose galima per 16-18 mėnesių, kas yra mažiau nei dveji metai. Kitokia situacija valstybės finansuojamose vietose, kur magistro diplomą ir licenciją galima įgyti per 5 metus,“ – pasakoja Vaida Eičinienė, projekto „Tapk pilotu“ vadovė ir tęsia. – Tačiau, norint valdyti didelius keleivinius orlaivius, to neužteks, teks tęsti mokymus tipo mokymuose, kurių metu pilotai išmoksta valdyti pasirinkto tipo orlaivį. Taigi nuo aviacijos mėgėjo iki antrojo piloto pozicijos teks intensyviai mokytis aviacijos mokymų centre apie 2 metus.“

Būsimieji pilotai aviacijos akademijoje mokosi tiek aviacijos teorinių dalykų, tiek ir įgyja skraidymo praktikos, treniruodamiesi skraidymą mažaisiais orlaiviais aerodromuose. O tipo kvalifikacijos mokymų metu pilotai mokosi valdyti didžiuosius orlaivius realaus skrydžio treniruoklyje. Beje, į aviacijos mokymų centrą mokymams realaus skrydžio treniruoklyje kiekvienas pilotas privalo grįžti kas pusę metų, kad atnaujintų žinias, kaip elgtis neeilinių situacijų metu, pavyzdžiui, jei sugenda variklis, neišsiskleidžia važiuoklė, į orlaivį trenkia žaibas, gaisro atveju ir kitose ekstremaliose situacijose.

Autopilotas

Dauguma sistemų sukurtos taip, kad veiktų automatizuotai. Vis tik jų funkcionavimui reikalingas specialistas, kuris išmanytų šias sistemas ir paruoštų orlaivį skrydžiui dar prieš jam pakylant į orą. Tas specialistas, paruošiantis orlaivio sistemas skrydžiui, be abejo, yra pilotas.

Ilgus tarpžemyninius skrydžius įveikiančiuose orlaiviuose autopiloto sistema taip ištobulinta, kad teoriškai gali būti naudojama viso skrydžio metu. Nors kai kuriuose skrydžio etapuose pilotai įsijungia autopiloto funkciją, tačiau nuo valdymo jie neatsitraukia ir stebi visus skrydžio indikatorius – aukštį, greitį, kryptį ir kitus, kad bet kuriuo momentu galėtų perimti lėktuvo valdymą į savo rankas. Automatinis nusileidimas, kaip teigia specialistai, veikia patikimai , tačiau jo naudojimas praktikuojamas tik išskirtiniais atvejais, esant itin blogam matomumui. Taigi kritiškiausiais momentais – pakilimo ir nusileidimo metu – savo saugumą vis dar patikime žmonėms, o ne technologijoms. Vis dėlto, dirbtinio intelekto sistemų kūrėjų vykdytų apklausų rezultatai rodo, kad skrydžio keleiviai, jei turėtų galimybę rinktis sistemos ar piloto valdomą skrydį, vis tik rinktųsi pastarąjį tradicinį variantą.

Visa moderni aviacija – kompiuterizuota, yra juokaujančių, kad pilotas orlaivyje jau nebereikalingas – viską valdo automatizuotos sistemos ir net sudėtingiausią nusileidimą tiksliau už žmogų gali atlikti autopiloto sistema. Bet taip nėra. Viešojoje erdvėje vis dažniau garsiai diskutuojama bepiločių orlaivių ateitis ir pripažįstamas šių sistemų nepakankamas išvystymas, kad būtų galima pasitikėti ir perleisti tokioms sistemoms atsakomybę už keleivių gyvybes.

Dalintis

We use cookies and other similar technologies to help provide our Services, to advertise to you and to analyse how you use our Services and whether advertisements are being viewed. We also allow third parties to use tracking technologies for similar purposes. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. To learn more, Read More.

Necessary Cookies

Always enabled

These cookies are necessary for our website to function properly and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms or where they’re essential to provide you with a service you have requested. You cannot opt-out of these cookies. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but if you do, some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.
Performance Cookies
These cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site, which helps us optimize your experience. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not be able to use your data in this way.
Targeting Cookies
These cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.
Save & Accept