Mitai apie pilotus
10 Jan

Kiek tiesos mituose apie pilotus?

Kai jie žingsniuoja oro uosto koridoriais, skrydžio laukiantys keleiviai nulydi juos žvilgsniais, o jų darbo vietą supa nepakartojami vaizdai pro langą. Pilotai, kasdien skraidantys virš debesų, neša didžiulę atsakomybę už orlaiviu skrendančių keleivių saugumą, bet patys neretai teigia, kad nėra nieko geresnio už mėgstamą veiklą, o kai už ją gaunamas atlygis – tai tik papildomas privalumas. Šios profesijos atstovai neretai tampa kino filmų herojais ir ne vienam kyla dvejonių, kiek filmuose vaizduojamos istorijos apie pilotus išgalvotos ir kiek jose yra tiesos? Norite tapti pilotu – susipažinkite su populiariausiais visuomenėje sklandančiais mitais apie pilotus.

Mitas #1: Norint tapti pilotais reikia būti nepriekaištingos sveikatos.

Vienas iš reikalavimų, kuriuos turi tenkinti kiekvienas pilotas, yra galiojantis sveikatos pažymėjimas, tad pilotui kasmet reikia pasitikrinti sveikatą. Kiekvienas būsimasis pilotas, dar prieš pradėdamas mokytis pilotavimo, turi nuodugniai išsitirti sveikatą ir atitikti EASA 1 klasės sveikatos reikalavimus. Apie nerealius reikalavimus pilotų sveikatai girdėjęs yra tikriausiai kiekvienas. Tik kažin ar tai, ką girdėjote, buvo tiesa.

Pilotų sveikatai keliami aukšti reikalavimai, tačiau teiginys, kad pilotais gali būti tik tie, kurių sveikata –nepriekaištinga, vis tik yra mitas. Pilotų sveikata turi atitikti EASA 1 klasės reikalavimus, tad tam tikri sveikatos parametrai gali svyruoti numatytuose rėžiuose, pavyzdžiui, nugaros iškrypimas, alergijos, prasirgtos tam tikros astmos formos, antro tipo diabetas, išgydytos širdies ligos ir t.t. Mitais apipinta ir piloto rega, nors pagal šiuo metu taikomus reikalavimus, kandidatai vertinami teigiamai, jei jų toliaregystė ar trumparegystė neviršija +5.0/-6.0 dioptrijų. Tiesa, pilotai, nešiojantys akinius ar kontaktinius lęšius, privalo skrydžio metu turėti atsarginę jų porą.

Mitas #2: Pilotai be aukštojo išsilavinimo negali skraidyti.

Mokytis pilotavimo Lietuvoje galima tiek valstybės finansuojamose vietose universitete, tiek ir privačiuose aviacijos mokymo centruose. Tokia pati praktika taikoma ir kitose šalyse.
Norint dirbti piloto darbą aukštojo mokslo diplomas nėra reikalingas. Kandidatai, norintys tapti pilotais ir stojantys mokytis pilotavimo, paprastai mokymų įstaigai turi pateikti vidurinės mokyklos baigimo atestatą, o kai kurios aviacinių mokymų įstaigos dar reikalauja kandidatų matematikos ir fizikos egzaminų rezultatų ar metinių pažymių.

„Būsimųjų pilotų rengimas yra griežtai reglamentuojamas, kandidatams keliami specialūs reikalavimai. Baigę pradinius mokslus pilotai įgyja komercinio piloto licenciją, o po to kelia savo kvalifikaciją lėktuvo tipo mokymuose, kur išmoksta valdyti konkretaus tipo orlaivį. Avialinijos, įdarbindamos pilotus, paprastai reikalauja komercinio piloto licencijos su konkretaus orlaivio tipo kvalifikacija. Ji nėra prilyginama aukštojo mokslo diplomui,“- teigia Vaida Eičinienė, „Tapk pilotu“ projekto vadovė.

Nors ir nereikalaujama, bet aukštojo mokslo diplomas gali praversti bet kuriam pilotui. Avialinijos vertina specialistus, turinčius daugiau nei tik piloto kvalifikaciją. Tokie pilotai turi daugiau galimybių užsiimti kita veikla „ant žemės“, pavyzdžiui, gali įkurti savo verslą, o išėję specialius mokymus, jie gali dirbti instruktoriais ir dėstyti aviacijos mokyklose būsimiesiems pilotams, dirbti oro bendrovių skrydžių valdymo centruose.

Mitas #3: Lėktuvą valdo tik orlaivio kapitonas.

Teiginys, kad lėktuvą valdo tik kapitonas, o antrasis pilotas jį stebi ir mokosi skraidyti – netiesa. Orlaivio kabinoje du kapitonai sėdi ne veltui – jie abu dirba išvien ir atlieka skirtingas funkcijas skrydžio metu. Kiekvienas skrydis turi už jį atsakingą pilotą (nebūtinai kapitoną), kuris dar prieš pradedant laipinti keleivius apžiūri orlaivį ir faktiškai valdo orlaivį, antrasis pilotas stebi duomenis skrydžio kompiuteryje, pildo skrydžio ataskaitą, bendrauja su skrydžio dispečeriu ar oro uostu.

Kapitonas turi daugiau profesinės patirties ir paprastai būna atsakingas už skrydžio metu priimamus sprendimus, tačiau orlaivį valdo ir antrasis pilotas, kuris kaupia skrydžio valandas, kad ateityje taptų kapitonu.

Mitas #4: Pilotai uždirba svajonių atlygį.

Piloto profesija neretai vadinama prestižine ir siejama su prabanga, o už atsakingą darbą mokamas pavydėtinas atlygis.

„Apie tai, kad pilotų atlygis – solidus, sklando ne viena legenda. O istorijas apie gerą atlygį galime laikyti tiesa. Tačiau tam, kad galėtų dirbti savo svajonių darbą, į mokymus būsimieji pilotai investuoja apie 100 000 eurų. Suma iš pirmo žvilgsnio atrodo įspūdingai, tačiau nepamirškime, kad minėtos investicijos greit ir sugrįžta, kai tik pilotas baigia mokymus ir įsidarbina,” – pasakoja V. Eičinienė, „Tapk pilotu“ projekto vadovė.

Priklausomai nuo avialinijų ir regiono, antrojo piloto atlyginimas gali siekti apie 44 – 80 tūkstančių eurų per metus ir daugiau. Įgijus daugiau patirties, atitinkamai didėja ir atlygis. Palyginimui orlaivių kapitono atlygis siekia 150 – 260 tūkstančių eurų per metus.

Mitas #5: Pilotų gyvenimo būdas nesuderinamas su šeima.

Pilotų gyvenimo būdas iš pirmo žvilgsnio atrodo pavydėtinas – tuo metu, kai kiti dirba ofisuose standartiniu 8 – 17 grafiku, jie skraido iš vieno oro uosto į kitą. Svajonių profesijos atstovų gyvenimo būdas gali atrodyti sunkiai suderinamas su pastoviu šeimyniniu gyvenimu.

Iš pirmo žvilgsnio šis teiginys gali atrodyti tiesa: pilotams dėl savo darbo specifikos tenka praleisti nemažai laiko toli nuo šeimos, o priklausomai nuo skrydžių grafiko neretai tenka dirbti per didžiąsias metų ar artimųjų šventes. Visgi, teiginys, jog piloto darbas nėra suderinimas su šeima yra mitas.

Pilotai dažniausiai dirba slenkančio darbo grafiku, kuomet kelias dienas dirba, o tada kelias dienas ilsisi. Tie, kurie nori daugiau laiko praleisti namuose gali rinktis dirbti oro linijose vykdančiose trumpesnius reisus ir kasdien savo įgulas parskraidinančius į skrydžių bazę. Ką tai reiškia? Tai reiškia, jog pilotas ir orlaivių palydovai kasdien parskrenda namo išvengdami ilgesnių pertraukų tarp skrydžių svečiose šalyse. Tad kas iš pirmo žvilgsnio atrodė sudėtinga ar neįmanoma, daugumai pavyksta.

Dalintis