Aviacijos istorija: pirmasis skrydžių treniruoklis
Nors žmogus turėjo svajonę skraidyti nuo senų senovės, tačiau aviacijos istorija ne tokia jau ir sena: pirmasis brolių Raitų (angl.k. Wright) skrydis lėktuvu su vidaus degimo stūmokliniu varikliu įvyko 1903 m.
Šiais laikais pilotai mokosi valdyti orlaivius visai kitaip: tik po teorijos ir praktikos kurso treniruokliuose jie sėda į tikro orlaivio piloto kėdę. Piloto kabina 99% atitinka tikro orlaivio piloto kabiną, judesio sistemos pagalba imituojamas orlaivio judėjimas, o modernių technologijų dėka pilotai simuliuoja įvairias skrydžio situacijas ir mokosi, kaip jų metu suvaldyti lėktuvą. Šiandien tai modernus mokymosi įrankis, kurio pagalba atkuriami kone visi skrydžio pojūčiai besitreniruojančiam saugioje aplinkoje. Visgi, prireikė daugybės tobulinimo metų nuo pirmojo skrydžių treniruoklio. Koks jis buvo?
Pilotų mokymų inovatorius
Skrydžių treniruoklių istorijos pradžia siejama su Edvinu Albertu Linku (angl.k. Edwin Alber Link), gimusiu 1904 m. JAV. E.Linkas iš tėvo paveldėjo pomėgį konstruoti, nes pastarasis gamino bei remontavo vargonus ir pianinus. Nors E.Linkas nesiėmė tęsti tėvo verslo, tačiau įgyti įgūdžiai ir kai kurios tėvo gamintų muzikos instrumentų dalys buvo sėkmingai panaudotos kitoje srityje.
Nuo mažumės E.Linką traukė aviacija ir jis svajojo išmokti pilotuoti lėktuvą. Jo svajonei buvo lemta išsipildyti –skristi E.Linkas išmoko 1920-ųjų viduryje su grupele entuziastų. Aviatoriai anuomet mokėsi skristi su tikrais lėktuvais. Jie sėsdavo tiesiai į orlaivio piloto kėdę ir mokėsi skristi… tiesiog skrisdami ir stebėdami aplinką ore. O vienos pilotavimo pamokos kaina siekė 50 dolerių (kas šiandien atitiktų apie 750 dolerių). Pilotavimo pamokos kaina E.Linkui atrodė gerokai per didelė. Jis tikėjo, kad galima rasti būdų, kaip sumažinti tokią aukštą kainą. Panaudojęs tėvo gaminamų vargonų ir pianinų dalis, jis 1929 m. sukonstravo tai, kas iš esmės pakeitė aviaciją visiems laikams. Edvinas pirmąjį skrydžių treniruoklį sukonstravo tėvo rūsyje per 18 mėnesių ir pavadino „Pilotų kūrėju“ (angl.k. „The Pilot-Maker“). Šis treniruoklis turėjo pilną orlaivio kabiną, valdymo skydą, simuliavo garsus, judesius ir skrydžio pojūtį.
Nuo vieno treniruoklio iki pilotų mokyklos
Aviacinių mokymų pradininko Edvino Alberto Linko sukurtas inovatyvus skrydžių treniruoklis, vėliau pervadintas į „Linko treniruoklį“ (angl.k. „Link Trainer“), nesudomino karinės pramonės, kuriai tuo metu labiausiai reikėjo kvalifikuotų pilotų. Kariškiams treniruoklis pasirodė nepakankamai rimtas įrenginys, tinkamas rengti lakūnus, todėl treniruoklį teko parduoti atrakcionų parkams kaip smagią karuselę.
Po daugybės nesėkmingų bandymų parduoti skrydžių treniruoklį įvairioms pilotų mokykloms E.Linkas nusprendė pats įkurti savo pilotų mokyklą. Būsimųjų aviatorių dėmesį E.Linko mokykla patraukė reklama, kuri skelbė, kad išmokti pilotuoti lėktuvą galima vos už 85 dolerius. Kaip ir buvo galima tikėtis, kursų kaina buvo vos didesnė už kitų kursų vienos pamokos kainą ir E.Linko mokymai susilaukė sėkmės.
„Army Air Corps“ nesėkmės
Maždaug tuo pačiu metu „Army Air Corps“ trūko pilotų, galinčių oro paštu transportuoti laiškus. Jie mokė savo pilotus skristi stebint žemės paviršių skrydžio metu. Toks mokymas buvo itin nesėkmingas ir „Army Air Corps“ prarado 12 pilotų per 78 dienų mokymų laikotarpį. Po šių netekčių „Army Air Corps“ pradėjo ieškoti geresnių ir saugesnių būdų apmokyti savo pilotus, kaip valdyti lėktuvą. Kompanijos dėmesį patraukė Edvino Alberto Linko pilotų mokykla ir jo sukurti skrydžio treniruokliai. 1934 m. „Army Air Corps“ patikėjo Edvino mokymo metodais ir investavo į šešis jo sukurtus treniruoklius.
Tai buvo reikšmingas žingsnis E.Linkui, po kurio jis pervadino savo bendrovę į „Link Aviation, Incorporated“ ir pradėjo gaminti daugiau skirtingų treniruoklių, ypač – skirtų armijai. Antrojo Pasaulinio karo metais jis sukūrė ANT-18 instrumentinį treniruoklį, pilotams dar žinomą „Mėlynos dėžutės“ (angl.k. Blue Box) vardu. Besibaigiant karui E.Linko gamykloje, kurioje dirbo daugiau nei tūkstantis darbuotojų, buvo pagaminta daugiau nei 10 000 šių treniruoklių.
Pirmojo skrydžio treniruoklio kūrėjas 1945 m. buvo apdovanotas Howardo N. Pottso medaliu už inovatyvių mokymo priemonių pilotams kūrimą.