Aviacijos istorija pirmasis skrydžių treniruoklis
18 Jan

Aviacijos istorija: pirmasis skrydžių treniruoklis

Nors žmogus turėjo svajonę skraidyti nuo senų senovės, tačiau aviacijos istorija ne tokia jau ir sena: pirmasis brolių Raitų (angl.k. Wright) skrydis lėktuvu su vidaus degimo stūmokliniu varikliu įvyko 1903 m.

Šiais laikais pilotai mokosi valdyti orlaivius visai kitaip: tik po teorijos ir praktikos kurso treniruokliuose jie sėda į tikro orlaivio piloto kėdę. Piloto kabina 99% atitinka tikro orlaivio piloto kabiną, judesio sistemos pagalba imituojamas orlaivio judėjimas, o modernių technologijų dėka pilotai simuliuoja įvairias skrydžio situacijas ir mokosi, kaip jų metu suvaldyti lėktuvą. Šiandien tai modernus mokymosi įrankis, kurio pagalba atkuriami kone visi skrydžio pojūčiai besitreniruojančiam saugioje aplinkoje. Visgi, prireikė daugybės tobulinimo metų nuo pirmojo skrydžių treniruoklio. Koks jis buvo?

Pilotų mokymų inovatorius

Skrydžių treniruoklių istorijos pradžia siejama su Edvinu Albertu Linku (angl.k. Edwin Alber Link), gimusiu 1904 m. JAV. E.Linkas iš tėvo paveldėjo pomėgį konstruoti, nes pastarasis gamino bei remontavo vargonus ir pianinus. Nors E.Linkas nesiėmė tęsti tėvo verslo, tačiau įgyti įgūdžiai ir kai kurios tėvo gamintų muzikos instrumentų dalys buvo sėkmingai panaudotos kitoje srityje.

Nuo mažumės E.Linką traukė aviacija ir jis svajojo išmokti pilotuoti lėktuvą. Jo svajonei buvo lemta išsipildyti –skristi E.Linkas išmoko 1920-ųjų viduryje su grupele entuziastų. Aviatoriai anuomet mokėsi skristi su tikrais lėktuvais. Jie sėsdavo tiesiai į orlaivio piloto kėdę ir mokėsi skristi… tiesiog skrisdami ir stebėdami aplinką ore. O vienos pilotavimo pamokos kaina siekė 50 dolerių (kas šiandien atitiktų apie 750 dolerių). Pilotavimo pamokos kaina E.Linkui atrodė gerokai per didelė. Jis tikėjo, kad galima rasti būdų, kaip sumažinti tokią aukštą kainą. Panaudojęs tėvo gaminamų vargonų ir pianinų dalis, jis 1929 m. sukonstravo tai, kas iš esmės pakeitė aviaciją visiems laikams. Edvinas pirmąjį skrydžių treniruoklį sukonstravo tėvo rūsyje per 18 mėnesių ir pavadino „Pilotų kūrėju“ (angl.k. „The Pilot-Maker“). Šis treniruoklis turėjo pilną orlaivio kabiną, valdymo skydą, simuliavo garsus, judesius ir skrydžio pojūtį.

Nuo vieno treniruoklio iki pilotų mokyklos

Aviacinių mokymų pradininko Edvino Alberto Linko sukurtas inovatyvus skrydžių treniruoklis, vėliau pervadintas į „Linko treniruoklį“ (angl.k. „Link Trainer“), nesudomino karinės pramonės, kuriai tuo metu labiausiai reikėjo kvalifikuotų pilotų. Kariškiams treniruoklis pasirodė nepakankamai rimtas įrenginys, tinkamas rengti lakūnus, todėl treniruoklį teko parduoti atrakcionų parkams kaip smagią karuselę.

Po daugybės nesėkmingų bandymų parduoti skrydžių treniruoklį įvairioms pilotų mokykloms E.Linkas nusprendė pats įkurti savo pilotų mokyklą. Būsimųjų aviatorių dėmesį E.Linko mokykla patraukė reklama, kuri skelbė, kad išmokti pilotuoti lėktuvą galima vos už 85 dolerius. Kaip ir buvo galima tikėtis, kursų kaina buvo vos didesnė už kitų kursų vienos pamokos kainą ir E.Linko mokymai susilaukė sėkmės.

„Army Air Corps“ nesėkmės

Maždaug tuo pačiu metu „Army Air Corps“ trūko pilotų, galinčių oro paštu transportuoti laiškus. Jie mokė savo pilotus skristi stebint žemės paviršių skrydžio metu. Toks mokymas buvo itin nesėkmingas ir „Army Air Corps“ prarado 12 pilotų per 78 dienų mokymų laikotarpį. Po šių netekčių „Army Air Corps“ pradėjo ieškoti geresnių ir saugesnių būdų apmokyti savo pilotus, kaip valdyti lėktuvą. Kompanijos dėmesį patraukė Edvino Alberto Linko pilotų mokykla ir jo sukurti skrydžio treniruokliai. 1934 m. „Army Air Corps“ patikėjo Edvino mokymo metodais ir investavo į šešis jo sukurtus treniruoklius.

Tai buvo reikšmingas žingsnis E.Linkui, po kurio jis pervadino savo bendrovę į „Link Aviation, Incorporated“ ir pradėjo gaminti daugiau skirtingų treniruoklių, ypač – skirtų armijai. Antrojo Pasaulinio karo metais jis sukūrė ANT-18 instrumentinį treniruoklį, pilotams dar žinomą „Mėlynos dėžutės“ (angl.k. Blue Box) vardu. Besibaigiant karui E.Linko gamykloje, kurioje dirbo daugiau nei tūkstantis darbuotojų, buvo pagaminta daugiau nei 10 000 šių treniruoklių.

Pirmojo skrydžio treniruoklio kūrėjas 1945 m. buvo apdovanotas Howardo N. Pottso medaliu už inovatyvių mokymo priemonių pilotams kūrimą.

Dalintis

We use cookies and other similar technologies to help provide our Services, to advertise to you and to analyse how you use our Services and whether advertisements are being viewed. We also allow third parties to use tracking technologies for similar purposes. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. To learn more, Read More.

Necessary Cookies

Always enabled

These cookies are necessary for our website to function properly and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms or where they’re essential to provide you with a service you have requested. You cannot opt-out of these cookies. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but if you do, some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.
Performance Cookies
These cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site, which helps us optimize your experience. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not be able to use your data in this way.
Targeting Cookies
These cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.
Save & Accept