5 žingsniai iki piloto kėdės
8 Feb

5 žingsniai iki piloto kėdės

Dveji metai su puse – daug ar mažai? Tiek trunka kelias nuo svajonės iki darbo vietos pilotų kabinoje orlaivyje, skraidinančiame kelis šimtus keleivių. Kasdienės kelionės, nepakartojami vaizdai pro langą, didžiulė atsakomybė už keleivių gyvybes ir valdomą milijonus kainuojantį orlaivį. Tai tik maži piloto kasdienybės trupiniai. O kaip tapti pilotu? Nuo vaikiškos svajonės iki prestižine tituluojamos profesijos – vos penki žingsniai. Ar žinote, kokie jie? Aviacijos entuziasto kelionę iki svajonių darbo sutiko papasakoti „Tapk pilotu“ projekto vadovė Vaida Eičinienė.

1 žingsnis: Kandidatų atranka piloto studijoms

Kandidatų atranka piloto studijoms

Stojimo į pilotavimo mokslus tvarka atrodo visai kitaip nei į tradicines studijas aukštosiose mokyklose, kur pakanka pristatyti mokyklos baigimo atestatą su egzaminų rezultatais ar metiniais pažymiais.

„Esminis skirtumas yra tas, kad būsimųjų pilotų atrankos vyksta kelis kartus per metus, o mokslų pradžia nepriklauso nuo akademinių mokslo metų pradžios. Taigi pilotai pradeda krimsti mokslus vos tik praėję atranką,“- pabrėžia V. Eičinienė.

Kaip atrodo atranka? Ji sudaryta iš kelių etapų, kurių metu kandidatai pateikia stojimo dokumentus, pirmos klasės medicininę sveikatos pažymą, atlieka testus ir interviu. Jų metu tikrinami skirtingi kandidato gebėjimai, svarbūs piloto darbe, ir motyvacija, kurios prireiks ne tik intensyviai mokinantis, bet ir vėliau, jau dirbant. Tokia atrankų praktika nusistovėjusi daugumoje aviacinių mokymų centrų. Kodėl tokia sudėtinga? Didžiausias dėmesys aviacijoje skiriamas saugumo užtikrinimui, o žmogiškojo faktoriaus klaidos, vis dar yra viena pagrindinių aviacinių incidentų priežasčių. Būtent todėl mokymų įstaigos suinteresuotos atrinkti tik labiausiai motyvuotus ir būtent šiai profesijai tinkačius kandidatus.

2 žingsnis: Intensyvūs pirminiai pilotų mokymai

Intensyvūs pirminiai pilotų mokymai

Praėję kelių etapų atranką, būsimieji pilotai pradeda mokytis aviacinių mokymų centre. Jų laukia įtempti 15–18 mėnesių, kurių metu pilotai studentai turi teorines paskaitas ir mokosi skraidyti treniruoklyje bei aerodrome.

Kokius dalykus mokosi pilotai studentai? Anot pašnekovės, būsimieji pilotai turi išmokti ne tik techninius dalykus, kaip: orlaivio konstrukcija, prietaisai, radijo navigacija, bet taip pat įgyti skrydžio organizavimo žinių: skrydžių planavimas, skrydžio procedūros ir jų principai ir t.t O kur dar oro teisė, meteorologija, komunikacija… iš viso teorinės piloto studijos apima 14 skirtingų dalykų.

Po įtemptų teorijos paskaitų visų pirma pilotai mokosi mažo vienmotorio lėktuvo treniruoklyje ir tik po šių treniruočių ateina bene įdomiausia ir studentų labiausiai laukiama dalis – skraidymo praktika. Studentų praktiniai skrydžių mokymai vykdomi mažais vienmotoriais ir dvimotoriais lėktuvėliais, pavyzdžiui „Cesna 172S“, „Tecnam P2002JF“ ir „Tecnam P2006T“.

“Kad išmoktų reaguoti ir prisitaikyti prie skirtingų skrydžio sąlygų, landšaftų, skirtingose vietovėse vyraujančių vėjų, oro sąlygų ir kintančios aplinkos rekomenduojama skrydžius atlikti įvairiose aerodromuose. Štai, pavyzdžiui, “Tapk pilotu” projekto dalyviai skraidyti praktikuojasi keliuose aerodromuose Lietuvoje bei oro uoste Ispanijoje. Pirmiausia studentai skraido kartu su instruktoriumi, o vėliau, įgiję pakankamai įgudžių, tai daro jau ir vieni,“ – skraidymo praktikos niuansus atskleidė V. Eičinienė.

Šio etapo pabaigoje studentai įgyja komercinio piloto licenciją, kurios pakanka skraidyti nedideliais lėktuvais komerciniais tikslais. Tačiau tie, kurie svajoja skraidyti didžiaisiais orlaiviais nesustoja ir keliauja mokytis toliau.

3 žingsnis: Tipo kvalifikacija norintiems pilotuoti didelius orlaivius

Tipo kvalifikacija norintiems pilotuoti didelius orlaivius

Pilotai, norintys skraidyti dideliais orlaiviais, dirbti reguliarių skrydžių ar privačiose oro linijose, turi įgyti tipo kvalifikaciją. Taip yra todėl, kad nors tiek išore, tiek vidumi orlaiviai atrodo panašūs, jų valdymas skiriasi, o pagal veikiančias aviacijos reguliacijas norėdamas valdyti vieną ar kitą orlaivį, privalo turėti būtent to konkretaus orlaivio tipo kvalifikaciją. Pavyzdžiui, tipo kvalifikacijos metu pilotas išmoksta valdyti Airbus A320, tad jis ir skraidys šio tipo orlaiviu. Nustatytu periodiškumu kiekvienas pilotas turi atsinaujinti savo kvalifikaciją aviacinių mokymų centre. Jei jis norės pakeisti savo kvalifikaciją, jam teks iš naujo mokytis kito tipo, pavyzdžiui, Airbus A350.

Pilotas tipo kvalifikaciją įgyja apytiksliai dviejų mėnesių teorinių ir praktinių mokymų metu. Susipažinęs su konkretaus orlaivio teorinėmis žiniomis pilotas jau sėdasi į realaus skrydžio treniruoklį. Čia jis mokosi valdyti pasirinkto tipo orlaivį ne tik įprastomis, bet ir sudėtingomis oro sąlygomis, treniruojasi, ką daryti gaisro lėktuve atveju ar kaip sėkmingai nutūpdyti lėktuvą, neišsiskleidus važiuoklei, neveikiant varikliui ar esant kitiems nesklandumams.

Tipo mokymai įveikti, egzaminas išlaikytas. Tai ar jau galima sėsti į tikrą orlaivio piloto kėdę? Neskubėkit, piloto laukia dar vienas atsakingas išvandymas – aerodrominė treniruotė.

4 žingsnis: Aerodrominė treniruotė – pirmąkart į dangų didžiuliu orlaiviu

Aerodrominė treniruotė

Natūralu, jog niekas neleidžia pilotui sėsti į lėktuvą ir skraidinti keleivius ar krovinius iškart po teorijos mokymų ir praktikos treniruoklyje. Pirmiausia pilotas privalo atlikti aerodrominę treniruotę. Kas tai? Skirtingai nuo pradinių piloto mokymų, kuomet praktinius skrydžių treniruokles jis atlieka mažame lėktuve aerodrome, tipo kvalifikacijos aerodrominė treniruotė atliekama dideliame to tipo orlaivyje oro uoste kuriame kyla ir leidžiasi kiti oro uosto aptarnaujami orlaiviai.

Vaida Eičinienė papasakojo ir įdomių nutikimų, kai šalia oro uosto gyvenantys vilniečiai susirūpinę kreipėsi į oro uostą ir žiniasklaidą, pastebėję danguje keistai ratu skrendantį orlaivį. Matėte ir Jūs tokį? Puiku, vadinasi, matėte pilotus studentus, atliekančius aerodrominę treniruotę!

Taigi kas vyksta aerodrominės treniruotės metui? Šios treniruotės metu pilotui reikia į atitinkamą aukštį pakelti ir sėkmingai nuleisti orlaivį, ir šią procedūrą jis turi pakartoti bent šešis kartus (reikalavimai gali svyruoti ir procedūrą gali tekti kartoti 8 ar 10 kartų).

5 žingsnis: Linijinis įvedimas – piloto praktika

Linijinis įvedimas – piloto praktika

Paskutinis pilotų mokymo etepas prieš tampant antruoju pilotu – linijinis įvedimas. Tai pirmieji tikri skrydžiai su keleiviais ar kroviniu, kurių metu dar mažai skraidymo patirties turintis pilotas kaupia patirtį, reikalingą įsidarbinant oro linijų bendrovėse.

Šių skrydžių metu jaunasis pilotas valdo orlaivį ir atlieka visas užduotis, kurias paprastai atlieka antrasis pilotas, o jį prižiūri, konsultuoja ir patirtimi dalinasi instruktorius. Nepergyvenkite, kartu su jaunuoju pilotu taip pat skrenda ir patyręs kapitonas, kuris šio skrydžio metu „griežia pirmu smuiku”. Paprastai oro linijos iš kandidato į antrojo piloto poziciją, reikalauja bent 500 skrydžio valandų, tad linijinis įvedimas yra tas kelias, kuriame pilotai sukaupia šią darbui reikalingą patirtį.

Dalintis

We use cookies and other similar technologies to help provide our Services, to advertise to you and to analyse how you use our Services and whether advertisements are being viewed. We also allow third parties to use tracking technologies for similar purposes. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. To learn more, Read More.

Necessary Cookies

Always enabled

These cookies are necessary for our website to function properly and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms or where they’re essential to provide you with a service you have requested. You cannot opt-out of these cookies. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but if you do, some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.
Performance Cookies
These cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site, which helps us optimize your experience. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not be able to use your data in this way.
Targeting Cookies
These cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.
Save & Accept