Skrydžio treniruokliai – kaip pilotai mokosi skraidyti?
Piloto darbas neretai pavadinamas svajonių profesija, atveriančia neribotas galimybes keliauti bei motyvuojančia vienais didžiausių atlyginimų. Siekiantiems įgyti piloto profesiją ir siekti svaiginančios karjeros, pirmiausia teks peržengti pilotų akademijos slenkstį, kur greta aviacijos teorijos kurso laukia ir praktinis mokymasis skrydžio treniruokliuose bei tikruose lėktuvuose. Ar žinai, kokiuose specialiuose treniruokliuose mokosi pilotai?
Pradėkime nuo pradžių. Piloto mokymai prasideda dar ant žemės, kur pilotas mokosi aviacijos teorijos, po kurios seka mokymai aerodrome ir oro uoste, kur studentas mokosi skristi nedideliais vienmotoriais lėktuvais. Po praktikos dieną, seka skrydžių tamsoje mokymai. Išmokęs valdyti vienmotorį lėktuvėlį, pilotas keliauja mokytis toliau į skrydžio ir navigacijos procedūrų treniruoklį (anglų k. Flight Navigation Procedure Trainer (FNPT II)), kur mokosi valdyti orlaivį, vadovaujantis prietaisų rodmenimis. Šie įgūdžiai svarbūs norint skristi esant blogam matomumui – naktį bei blogomis oro sąlygomis. Po mokymų FNPT II treniruoklyje, studento laukia praktika – naktiniai skrydžiai pagal prietaisus, bei skrydžiai dvimotoriais lėktuvais.
Išmokę valdyti mažus vienmotorius ir dvimotorius lėktuvus, pilotai, norintys dirbti oro linijose, turi sugebėti valdyti didelius keleivinius ir krovininius orlaivius. Todėl jie keliauja mokytis toliau, kur jų laukia tipo mokymai. Tai vienas piloto mokymų etapų, kurio metu pilotai išmoksta valdyti konkretaus tipo orlaivį, susidoroti su ekstremaliomis sąlygomis ir sėkmingai jį nutupdyti. Tipo mokymų teorijos mokymų dalyje pilotai mokosi ne tik procedūrų teorijos, bet ir susipažįsta, kaip veikia prietaisai skydelyje, naudodamiesi specialiais treniruokliais – prietaisų skydelio maketais. Airbus orlaivių pilotai mokosi, naudodami elektroninėmis prietaisų skydelio versijomis – treniruokliais su jutikliniais ekranais (angl.k. Touch Screen Trainer (TST)), dar vadinamais Airbus procedūrų treniruokliais (anglų. k. Airbus Procedure Trainer).
Po kiek daugiau nei šimto valandų teorijos kurso, pilotas praktikuojasi realaus skrydžio treniruoklyje (anglų k. Full Flight Simulator). Realaus skrydžio treniruoklio kabina – tai tikro orlaivio kabinos kopija su veikiančiais prietaisais ir lėktuvo sistemomis. Treniruoklyje įrengtos vaizdo, garso, judesio sistemos atkuria daugiau nei 95% skrydžio pojūčių: imituojami pro langus matomi vaizdai, orlaivio ir aplinkos garsai, o skrydžio pojūtį stiprina kabinos judėjimas bei visa įranga – pilotas sėdi tikroje sėdynėje, kojomis mina pedalus, o rankose laiko šturvalą.
Įgijus tipo kvalifikaciją, piloto mokymasis nesibaigia – kiekvienas oro linijose dirbantis pilotas kas pusę metų grįžtą į aviacijos mokymų centrą, kur praeina pakartotinius mokymus realaus skrydžio treniruoklyje ir praktikuojasi nestandartines skrydžių situacijas – įvairius gedimus, gaisrą kabinoje, skrydžius sudėtingomis oro sąlygomis ir kitas.
Treniruokliuose mokomasi ne tik valdyti orlaivį, bet ir vyksta papildomi mokymai, kuriuose dalyvauja ne tik pilotai, bet ir kiti įgulos nariai. Paprastai tai saugos mokymai, vykstantys ugnies ir dūmų treniruoklyje (anglų k. Real Fire Fighting Trainer), kur įgula mokosi aptikti gaisro židinį orlaivyje, jį užgesinti, kaip tai padaryti, laikantis saugumo reikalavimų bei kaip saugiai evakuoti keleivius.
Jei domitės, kokie skrydžio treniruokliai buvo naudojami pilotų mokymui anksčiau, rekomenduojame „Tapk pilotu“ pasakojimą apie pirmuosius realaus skrydžio treniruoklius.