Darbo diena virš debesų
Piloto profesija neretai pavadinama prestižine, o pilotai – vienos geriausiai apmokamų profesijų atstovai, apie skraidymą svajoję nuo vaikystės. Kuo išskirtinė pilotų darbo diena?
Nestandartinis darbo grafikas. Darbo grafikas nuo 8 iki 17 val. pilotams greičiau yra išimtis negu taisyklė. Kartais pilotų darbo diena prasideda itin anksti ir saulėtekiu jie mėgaujasi jau skrisdami virš debesų, o kartais darbo diena prasideda popiet, kai suplanuoti vakariniai ar net naktiniai skrydžiai. Pilotai ir skrydžio įgula atvyksta į oro uostą valandą prieš skrydį, nesvarbu, ar skrydis suplanuotas anksti ryte, popiet ar vakare.
Pilotų darbo grafike – ne tik skrydžių, bet ir budėjimo dienos, kai numatytomis budėjimo darbo valandomis. Tai lyg ir laisvadienis, tačiau tokiomis dineomis pilotai turi būti pasiekiami ir atvykti į oro uostą per oro linijų vidinėse taisyklėse numatytą laiką, pavyzdžiui, per valandą, kad galėtų pakeisti skristi negalinčius kolegas. Paminėtina, kad pilotų darbo grafikas skiriasi, priklausomai nuo suplanuotų skrydžių krypčių ir jų trukmės, piloto patirties ir darbo stažo vienoje skrydžių bendrovėje.
Poilsis – ne mažiau svarbus. Pilotai prasideda ruoštis darbo dienai dar jos išvakarėse. Kaip taip gali būti? Profesija yra reguliuojama įvairių taisyklių ir tarptautinių reguliacijų, kurios numato net ir tai, kiek laiko pilotas turi ilsėtis prieš savo darbą. Tad nueiti laiku miegoti ir pailsėti prieš laukiantį skrydį yra svarbi darbo dalis.
Pilotų poilsio reguliacijos numato ir tai, kad pilotai gauna na tik daugiau laisvadienių (kurie kai kuriais atvejais siekia iki 2 savaičių per mėnesį), bet ir mėgaujasi ilgesnėmis atostogomis. Lietuvos Darbo kodeksas numato, kad pilotams skiriamos papildomos atostogų dienos – pilotai gali mėgautis net iki 41 dienos trukmės atostogomis! O tai reiškia daugiau laiko laisvalaikio pomėgiams – kelionėms, sportui ar laikui su šeima.
Darbas netradiciniame biure. Pilotų darbo vieta – išskirtinė: jie skraido kabinoje su šimtais įvairiausių svirtelių ir mygtukų, kuriais valdomas didžiulis orlaivis. O štai pro langą matomi vaizdai, kurių nėra niekur kitur. Nesvarbu, ar tai būtų beribiai debesų horizontai, ar naktinis skrydis, kai virš tavęs atsiveria žvaigždėtas dangus, o apačioje – snieguotos kalnų viršūnės.
Ilgųjų skrydžių pilotai per pamainą įvykdo vieną, o trumpųjų – net kelis skrydžius. Įdomus faktas, kad esant itin ilgam skrydžiui, jo eigoje pasikeičia skrydžių įgulos, tai reiškia, kad viena dviejų pilotų komanda skrydį pradeda, o kita – baigia.
Be skrydžių ir darbo pilotų kabinoje, nemažą laiko dalį jie praleidžia oro uostuose, juose įrengtose įguloms skirtose patalpose bei oro linijų biuruose, kur ne tik ruošiasi skrydžiams, bet ir pildo jų ataskaitas bei kitą dokumentaciją.
Darbas tarptautinėje komandoje. Ar kada oro uoste matėte tos pačios kompanijos pilotus, besisveikinančius rankos paspaudimu? Tikėtina, kad jie susitiko pirmąkart. Didelėse oro linijose įprasta praktika rotuoti įgulos narius. Tai reiškia, kad skrydžio įgulos nariai nuolat keičiasi ir retai kada skrenda su tais pačiais kolegomis. Taigi tikimybė, kad vėl ta pati įgula vėl skris kartu visa dieną, visai maža. Įsivaizduokite, Ryanair 2018 metais įdarbino 1100 naujų pilotų, o iš viso kompanijoje dirba daugiau nei 19 000 aviacijos profesionalų.
Nuolatinis mokymasis – ne tik darbas, bet ir gyvenimo būdas. Pilotai – vieni daugiausiai besimokančių specialistų. Kas pusę metų jie grįžta į aviacijos mokymų centrus, kur turi praeiti specialią pakartotinių mokymų programą, kurioje pilotai praktikuojasi neeilines skrydžių situacijas bei atnaujina tam tikrų sričių teorines žinias. Tai aktualu, siekiant maksimaliai užtikrinti skrydžio saugumą.