Merginos pilotų kabinoje
Merginos užtikrintai žengia į orlaivių pilotų kabiną. Ir tai ─ visai ne kadras iš Holivudo filmo. Moterys pilotės laužo visomenėje nusistovėjusius stereotipus, jog piloto profesija ─ išskirtinai vyriška.
Anot statistikos, moterys pilotės šiuo metu sudaro vos daugiau nei 5% pasaulio pilotų, tačiau oro linijos, susiduriančios su augančiu pilotų trūkumu, skatina lyčių lygybę bei inicijuoja programas, steigia stipendijas ir taiko įvairias kitas motyvacines priemones, kuriomis siekia ženkliai padidinti įdarbinamų piločių skaičių. Taigi šių dienų aviacijos rinkos tendencijos palankios merginoms, norinčioms rinktis pilotės karjerą.
Papasakoti apie savo netradicinį profesijos pasirinkimą sutiko aviacijos akademijos „BAA Training” studentės, būsimosios pilotės Dagnė Dainauskaitė, Iva Matic, Kairi Onno ir Alexandra Moraru.
Nuotraukos: BAA Training, Shaher Baioumy ir iš asmeninių archyvų.
Dagnė Dainauskaitė – būsimoji pilotė, dirbusi rampos agente
Nuo mažų dienų mergina domėjosi aviacija, vasarą lankė aviacijos stovyklą. Ji jau nuo vaikystės žinojo, kad labiausiai tiktų profesija, susijusi su technika ir neįsivaizdavo savęs ne aviacijoje.
Sužinojusi, kad įstojo į piloto studijas, Dagnė metė aviacijos mechanikos ir inžinerijos studijas universitete. Studijuodama, mergina dirbo Vilniaus oro uoste antžeminio aptarnavimo įmonėje rampos agente. Anot Dagnės, pilotės profesija ─ unikali, suteikianti daug atsakomybės, neribotų tarptautinės karjeros galimybių bei nuolatos kintančią aplinką.
„Aviacija ir pilotavimas dažnai atrodo nepasiekiama sritis, kažkas nerealaus. Mano manymu, tapti pilotėmis merginos renkasi rečiau dėl visuomenėje gajaus požiūrio skirstyti profesijas į vyriškas ir moteriškas, o piloto profesija vis dar priskiriama vyrams. Džiaugiuosi, kad tai tėra tik mitas ir man neteko sutikti neigiamai prieš merginas nusiteikusių kolegų“, pasakoja Dagnė.
Būsimosios pilotės teigimu, tiek merginoms, tiek ir vaikinams, vertėtų su aviacija susipažinti iš arčiau ─ ji rekomenduoja svarstantiems karjerą aviacijoje apsilankyti aerodrome, prisiliesti prie lėktuvo, paskraidyti ne tik kaip keleiviui didžiuliu oro linijų orlaiviu, bet ir išbandyti pramoginį skrydį mažu lėktuvėliu. Anot jos, tokia patirtis visiems palieka didelį įspūdį ir paskatintų rinktis karjerą aviacijoje. Merginas, kurios negrįsta rinktis pilotės profesijos, bet nors ir giliai viduje jaučia meilę aviacijai, Dagnė linki nebijoti bei drąsiai žengti pirmą žingsnį pilotės karjeros link.
Kairi Onno: tai techninio pobūdžio darbas biure su gražiausiu pasaulyje vaizdu už lango
Kairi Onno – pilotė iš Estijos, kuri rudenį baigė pradinio pilotų mokymų kursą ir įgijo komercinio piloto licenciją „BAA Training“ aviacijos akademijoje ir šiuo metu mokosi Tipo kvalifikacijos mokymuose, po kurių ji skraidys Airbus A320 tipo orlaiviu. Mergina turėjo gerai apmokamą darbą, beveik 10 metų siekė kompiuterių inžinierės karjeros, kol vieną dieną pasuko į aviaciją.
„Vaikystėje, užvertus galvą į dangų ir žvelgiant į skrendančius lėktuvus, niekada nekilo mintis, kad vieną dieną juos pilotuosiu. Man jau buvo beveik 32 ir turėjau gerai apmokamą darbą, kai vieną dieną pietų petraukos metu naršiau intenete ir pamačiau reklamą, skelbiančią artėjančią atranką į pilotų studijas. Taip jau sutapo, kad artėjo ir mano atostogos. Turėjau laisvo laiko ir nuvykau į atranką. Man pavyko ją įveikti. Likimas suteikė man neeilinę galimybę, kurią apsvarsčiau ir priėmiau.”
Kairi pasakoja, kad nuo dienos, kai įveikė studijų atranką, praėjo dveji su puse metų ir ji kartais pagalvoja, ar čia tikrai yra ta sritis, kur ji nori būti: „Nerimauju, ar pajėgsiu viską padaryti, ar man pavyks iš pirmojo karto. Tačiau vos tik atsiduriu pilotų kabinoje, jaučiuosi užtikrintai ir žinau, kad turiu judėti pirmyn, stengtis ir tuomet viskas eisis kaip suplanuota.”
Kairi išskiria dvi pagrindines priežastis, kodėl merginos nesirenka tapti pilotėmis arba daro tai labai retai. Pirma, tai istoriškai susiklostęs profesijos įvaizdis ─ profesija techniška ir manoma, kad ji labiau tinkama vyrams, o merginoms orlaivio pilotų kabinoje ─ ne vieta. Pamatę pilotę moterį, greičiausiai visi laukia, kada ji suklys, trūksta pasitikėjimo ir palaikymo. Todėl merginos turi dar labiau stengtis, kad sulauktų pripažinimo. Kaip antrą priežastį ji išskiria mitą, kad pilotėms neįmanoma suderinti karjeros su šeima. Ji sutinka, kad nelengva suderinti mažų vaikų auklėjimą ir skraidymą iš vieno žemyno į kitą, tačiau su panašiais iššūkiais susiduria ir kitų profesijų atstovės. Ir pamini daugeliui žinomą tiesą, kad kai labai nori, viskas įmanoma.
„Moterys pilotės ─ ne mažiau profesionalios nei vyrai. Jos atlieka savo pareigas atsakingai ir taip pat sėkmingai siekia karjeros aviacijoje, todėl svarbu keisti visuomenės suvokimą ir įvaizdį, kad merginos pilotų kabinoje nėra kažkoks stebuklas,” teigia Kairi ir merginoms, kurios nedrįsta rinktis pilotės profesijos linki tikėti savo jėgomis: „Žmonės paprastai gailisi tų dalykų, kurių nepabandė, o ne tų, kuriuos padarė. Net jei jie tik pabandė ar jiems nepavyko. Svarbu tik išdrįsti ir pabandyti! Mažais žingsneliais judėk savo tikslo link ir pamatysi, kiek naujų dalykų išmoksi bei kokios naujos patirties įgysi!”
Iva Matikj – pirmoji sraigtasparnio pilotė Šiaurės Makedonijoje
Iva Matikj – būsimoji pilotė iš Šiaurės Makedonijos yra vienintelė mergina sraigtasparnio pilotė savo šalyje. Pilotės profesiją Iva apibūdina kaip įdomiausią, įspūdingiausią ir atsakingiausią darbą pasaulyje.
Iva tiki, kad statistika greitu metu pasikeis merginų piločių naudai. Anot jos, taip jau istoriškai susiklostė, kad merginos buvo auklėjamos tapti namų šeimininkėmis, o aviacija buvo skirta vyrams. Šiais moderniais laikais, situacija keičiasi ir merginos siekia karjeros įvairiose verslo srityse, įskaitant aviaciją. Merginos manymu, jau greitai stereotipai ir mitai, susiję su lyčių skirtumais, išnyks ir vis daugiau merginų rinksis pilotės kelią.
Mergina pasakoja, kad ji nenorėjo statiško darbo biure, buvo karšto temperamento vaikas. Tačiau tuo pačiu metu ją žavėjo lėktuvai, kosminiai skrydžiai, net astrofizika – viskas, kas susiję su dangumi ir jo teikiama laisve. Vos tik sužinojusi, kad Šiaurės Makedonijos armija organizoja pilotų atranką, nusprendė joje sudalyvauti. O ją įveikusi, mergina gavo pirmąjį darbą ir pradėjo kaupti savo kaip pilotės patirtį. Ivos teigimu, renkantis pilotės profesiją daug drąsos neprireikė, tačiau be motyvacijos ir ryžto šiame kelyje – nė žingsnio.
Iva žavisi stipriomis moterimis, siekusiomis savo svajonių, teigia, kad jos įkvepia ne tik ją, bet ir daugybę kitų jaunų merginų. Tokios moterys, kaip Valentina Tereshkova, Amelia Earhart, Margaret Hamilton, Marie Skłodowska Curie, Katherine Johnson, Peggy Whitson ir daug kitų – neabejotinos lyderės.
„Tikėkite savimi ir tuo, ką darote. Lėktuvui nerūpi, kas tu – vyras ar moteris, svarbu, kad mokėtum juo skristi,” teigia Iva.
Alexandra Moraru – turi jausti pašaukimą tapti pilote
Alexandra Moraru – būsimoji pilotė iš Moldovos, baigusi pradinių pilotų mokymų aviacijos teorijos mokymus, šiuo metu „BAA Training“ skrydžių bazėje atlieka skrydžių praktiką vienmotoriais lėtuvais. Būti pilotu jai reiškia galimybę skristi ir kaip paukščiui jausti begalinę laisvę priešakyje, tuo pačiu metu išliekant žmogumi.
Alexandra aviacija žavėjosi nuo vaikystės ir dar būdama maža mergaitė svajojo tapti pilote. Jos teigimu, kad karjerą aviacijoje dažniau renkasi tos merginos, kurios savo šeimoje ar pažįstamų rate turi žmonių, dirbančių aviacijoje. Kai neturi tokio žmogaus, kuris išmano šią sritį, tuomet kyla įvairių abejonių dėl savo noro siekti pilotės ar kitos aviacinės profesijos.
„Gaila, kad mano šeimoje bei artimųjų rate nebuvo žmogaus, dirbusio aviacijoje ir turėjusio patirties šioje srityje, kuris galėtų mane paruošti ne tik šiam apsisprendimui, bet ir intensyviems mokslams. Tačiau mano šeima besąlygiškai mane palaikė nuo pirmos dienos ir skatina siekti savo svajonės” pasakoja Alexandra.
Būsimoji pilotė teigia, kad sprendimas rinktis pilotavimą neateina akimirksniu ─ tai turi būti didelė svajonė, turi degti noru ir aistra siekti jos. Nors kai kuriuos sprendimus gyvenime padarome spontaniškai, tačiau piloto profesijos pasirinkimas, jos nuomone, tarp jų nepatenka ─ piloto profesija išskirtinė. Sprendimas tapti pilote turi ateiti sąmoningai, turi jausti pašaukimą tapti pilote. Svarstančioms karjerą aviacijoje mergina turi patarimą: „Kiekvienas pasirenkame savo kelią ir turime įveikti jame pasitaikančius iššūkius. Prisimink, kad jei kiti juos įveikė, gali ir tu”.