Kaip atpažinti skirtingus orlaivių tipus?
Ar kada užvertę galvą į dangų ir pamatę skrendantį lėktuvą, bandėte atspėti, koks jo modelis? Jei esate aviacijos entuziastas, savo išmaniajame telefone tikriausiai turite aplikaciją, kuri ne tik atpažįsta orlaivio tipą, bet ir gali nustatyti, kur jis skrenda. Nors be išmaniųjų įrenginių mes kaip be rankų, bet pasitreniruoti akis, žvelgiant į dangų ar lyginant orlaivius, matomus pro oro uosto laukimo salės langą – daug smagiau. Šįkart kviečiame susipažinti su pagrindiniais bruožais, kurie padės identifikuoti komercinio orlaivio tipą.
Fiuzeliažas
Vienas esminių orlaivio požymių – jo dydis. Orlaiviai gali būti siauro ir plataus fiuzeliažo. Skiriasi ir denių skaičius – kai kurie didieji orlaiviai, dažniausiai skraidantys ilgus atstumus tarp žemynų, turi dviaukštį denį. Boeing 747 vienintelis, kurio antrasis denis yra tik per pusę orlaivio fiuzeliažo ilgio.
Pilotų kabinos langai
Jei bandote orlaivio tipą atpažinti pagal jo korpuso požymius, atkreipkite dėmesį į pilotų kabinos langus. Pagal jų formą lengvai nustatysite orlaivio gamintoją – Airbus ar Boeing. Airbus pilotų kabinos šoniniai langai nukirsti įstrižai, o Boeing pilotų kabinos šoniniai langai turi kampą apačioje.
Lėktuvo uodega
Vienas ryškiausių ir pirmiausia pastebimų orlaivio formos elementų, pagal kuriuos galite atpažinti orlaivio tipą, yra jo uodega. Skirtingi orlaiviai turi skirtingų formų uodegas, kurios gali būti standartinės, peleko formos, T formos, V formos, dviguba ar triguba uodega, kryžminė uodega, apverstos Y formos uodega ir kitos. Tradicinės formos uodegos yra populiariausios Airbus A320 – tokias turi apie tris ketvirtadalius šiandien veikiančių lėktuvų, įskaitant populiariausius Airbus A320 ir Boeing 737, Airbus A300, Boeing 777 ir 747.
Sparnai
Atkreipkite dėmesį į orlaivio sparnus! Tai dar viena svarbi detalė, padėsianti įvardinti orlaivio tipą.
Skirtingų orlaivių sparnų pozicija taip pat skiriasi: sparnai gali būti pritvirtinti tiek prie korpuso viršaus, tiek ir ties jo viduriu. Dauguma keleivinių lainerių – žemasparniai. Tokie sparnai kompaktiškesni, juos lengviau prižiūrėti bei sparno konstrukcijoje gali būti paslėpta važiuoklė. Tačiau yra ir išimčių, pavyzdžiui, Bombardier Dash-8 tipą pažinsite iš sparnų, pritvirtintų prie fiuzeliažo viršaus, bei stačiakampio formos variklių gaubtų.
Krovininiai orlaiviai dažniau būna aukštasparniai – toks konstrukcijos sprendimas priimtas dėl procesų efektyvumo: į orlaivį kraunant krovinį, aplink orlaivį važinėja daug pagalbinio transporto ir po aukštais sparnais jis gali judėti. Jei krovininis orlaivis būtų žemasparnis, pagalbiniam transportui tektų nuolat atvažiuoti žemai esančius sparnus.
Sparnų forma taip pat varijuoja – tiesūs sparnai, galuose riesti sparnai, lenkti sparnai, Delta formos sparnai. Bene geriausiai atpažįstami į viršų riesti sparnai, kuriuos turi Boeing 737. Tuo tarpu, Boeing 737 MAX turi visai naują vingletų dizainą – atrodo tarsi sparnas išsišakotų į abi puses.
Atkreipkite dėmesį į naktį skrendančio orlaivio mirksinčias baltas švieseles sparnų galuose – jei mirkteli dukart, matote Airbus, jei vieną kartą – naktinį dangį skrodžia Boeing.
Varikliai
Orlaivių varikliai pasižymi skirtinga forma, dydžiu ir galingumu. Kaip atpažinti orlaivio tipą pagal variklius?
Pirmiausia, ką pastebėsite, tai variklių skaičius ant orlaivio sparnų bei forma. Pavyzdžiui, populiarieji Boeing 737 ir Airbus A320 turi po du variklius. Didžiulis Airbus A380 skrenda su keturiais varikliais, tiek pat variklių turi ir dviaukštis Boeing 747.
Laukdami skrydžio oro uoste, apžiūrėkite populiarųjį Boeing 737 – šis tipas turi variklį su dantyta zigzago formos galine dalimi.
Variklio tipas – kitas požymis, padėsiantis atpažinti orlaivio tipą. Varikliai gali būti reaktyviniai arba propeleriniai. Kai kurie orlaivių gamintojai, kaip pavyzdžiui SAAB, ATR ir Bombardier gamina orlaivius su propeleriniu varikliu.
Paskutinis skirtumas, skiriantis orlaivių tipus pagal variklius, yra variklio padėtis – jis gali būti pritvirtintas tiek prie orlaivio sparnų, tiek ir prie korpuso. O taip pat galimos ir abiejų minėtų variantų kombinacijos. Pavyzdžiui, variklius, pritvirtintus prie orlaivio korpuso turi Boeing 717, Embraer ERJ-145, Bombardier CRJ-200.
Nusileidimo važiuoklė
Orlaivio važiuoklė ir jos išsiskleidimo mechanizmas taip pat gali būti požymis, pagal kurį galima atpažinti orlaivio tipą. Kai kuriais atvejais važiuoklė yra pritvirtinta ir tai supaprastina atpažinimą. Jei pažvelgsite į ATR-72 ir Bombardier Dash-8, pastebėsite, kad ATR važiuoklė susiskleidžia ir pasislepia orlaivio korpuso viduje, o Dash-8 važiuoklės ratai yra pritvirtinti po varikliais ir nesusiskleidžia.
Dauguma Boeing ir Airbus orlaivių turi dvigubus ratus, o štai Boeing 777, Airbus A380, Airbus A350-1000 modelius atpažinsite pagal trigubus važiuoklės ratus.