Nuo penkiaženklių atlyginimų iki penkių žvaigždučių viešbučių: kaip avialinijos motyvuoja pilotus
Vis pasigirsta žinių apie avialinijų atšauktus skrydžius dėl pilotų streikų. Priežasčių tam būna pačių įvairiausių – nuo nepakankamo darbo ir laisvalaikio balanso, iki finansinių aspektų. Daugelis avialinijų, suvokdamos grėsmę ir matydamos rinkos situaciją, stengiasi pilotų darbo sąlygas daryti dar patrauklesnes. Ne tik tam, kad išlaikytų turimus darbuotojus, bet galėtų konkuruoti globaliame aviacijos sektoriuje pritraukdamos naujus. Šį kartą, remdamiesi avialinijų iš viso pasaulio skelbiamais duomenimis, trumpai apžvelgsime, kokių darbo privalumų gali tikėtis pilotai.
Karjera nors ir iki pensinio amžiaus
Buvo laikai, kai sulaukę vos 40-45 metų pilotai tam tikrose avialinijose turėdavo baigti savo skraidymo karjerą ir ieškoti kito darbo. Dabar, kai toks didžiulis pilotų stygius, amžiaus ribojimai gerokai pasikeitę. Jei tik yra pakankamai sveiki, pilotai gali dirbti avialinijose iki 65, kai kuriuose pasaulio valstybėse ir keleriais metais ilgiau. Apskritai, daugelis avialinijų yra linkusios pasirašyti ilgalaikius аr neterminuotus kontraktus su pilotais, nes kiekvieną kartą įvesti ir apmokyti naujus reikia nemažai resursų.
Tie, kurie mano, kad pasirinkus piloto profesiją visą laiką teks dirbti vieną ir tą patį darbą, klysta. Aviacijoje karjeros galimybės tikrai didelės, be to, gana aiškiai apibrėžti tikslai, ką pilotas turi pasiekti, kad „palypėtų aukščiau“. Avialinijos skatina jaunuosius pilotus kaupti reikiamą patirtį ir kaip galima greičiau įgyti kapitono kvalifikaciją. Nuosekliai dirbant įprastu tempu kapitonu galima tapti vidutiniškai per 5 metus. Vėliau įgyjant vis daugiau praktinių ir teorinių žinių, pilotai gali siekti instruktorių-egzaminuotojų kvalifikacijos. Šie aviacijos profesionalai vertina kolegų įgūdžius egzaminų metu.
Taigi net ir sulaukus pensinio amžiaus kuomet komercinių skrydžių vykdyti nebegali, pilotai gali dirbti instruktoriais ir toliau sėkmingai dalintis savo žiniomis su būsimomis kartomis. Žinoma, jei atitinka sveikatos reikalavimus.
Nemokamos kelionės ir apgyvendinimas
Vis daugiau aviakompanijų Europoje, jei tik galimybės leidžia, stengiasi sudaryti pilotams tokias darbo sąlygas, kad po skrydžių jie grįžtų pas savo šeimą, t.y. paskiria pilotus į bazes, kurios būtų arčiausiai namų. Jei tenka kurį laiką gyventi ne namuose, daugelis avialinijų pasirūpina darbuotojų apgyvendinimu arba kompensuoja dalį sumos bei dengia transporto išlaidas. Pavyzdžiui, „Korean Air“ darbo pasiūlyme pilotams nurodo, kad jų pilotai turi galimybę keliauti verslo klase bei gyventi 5 žvaigždučių viešbučiuose. Vienos iš Lietuvoje veikiančių avialinijų savo pilotams apmoka keliones iš jų bazių grįžtantiems namo laisvadieniams. Jei tenka apsistoti viešbučiuose, daugelis kompanijų pasirūpina, kad jie būtų miesto centre, t.y. kad laisvu nuo skrydžių metu pilotai turėtų galimybę patogiai lankyti žymiausias vietas.
Be kita ko, pilotai ir jų šeimos nariai dažnai gauna tam tikrą skaičių nemokamų skrydžių arba skrydžių su itin didelėmis nuolaidomis atostogoms ar kitoms reikmėms. Kalbant apie atostogas, pilotai jų dažniausiai turi šiek tiek daugiau nei biuro darbuotojai. Taip yra dėl to, kad pilotų darbas laikomas pavojingesniu ir sudėtingesniu. Pailgintas atostogų laikotarpis nustatomas darbuotojams, kurie susiduria su didesne emocine įtampa, ir pagal LR Darbo kodeksą siekia 41 darbo dieną. Tikslūs skaičiai priklauso nuo šalies ir galiojančio teisinio reguliavimo. Avialinijos kartais pačios suteikia papildomų atostogų dienų.
Dirbi svajonių darbą ir už jį tau moka
Dažnai pilotai, kalbėdami apie savo profesiją, pabrėžia, kad sunku būtų rasti kitą darbą, kur gauni atlyginimą už tai, kad darai kas tau labiausiai patinka. Atlyginimų rėžiai šiame sektoriuje labai skirtingi ir priklauso ne tik nuo šalies, aviakompanijos politikos, bet ir nuo piloto ar pilotės kvalifikacijos. Taigi griežtų taisyklių nėra.
Lietuvos ir pasaulio žiniasklaida skelbia, kad pilotų atlyginimai jau daugelį metų karaliauja topuose. Visai neseniai portale „Delfi.lt“ skelbta, kad naujausiais „Sodros“ pateiktais duomenimis, šiemet, kaip ir tris metus iš eilės, daugiausiai uždirbo skrydžių vadovai bei orlaivių pilotai – atitinkamai 3182,7 Eur ir 3177,8 Eur. Didžiausias prieaugis pastebėtas būtent orlaivių pilotams. Viena gerai žinoma aviakompanija darbo skelbime skelbia, kad pilotams, sukaupusiems nuo 500 iki 1000 tam tikro lėktuvo tipo skrydžio valandų garantuoja kiek daugiau nei 4000 EUR atlyginimą. Instruktoriai-egzaminuotojai gali tikėtis ir daugiau nei 12 tūkst. EUR atlygio. Kapitonas, dirbantis Jungtinėje Karalystėje vienoje iš didžiausių aviakompanijų, gali gauti kiek daugiau nei 13 tūkst. EUR per mėnesį, skelbia Britanijos avialinijų pilotų asociacija.
Žinoma, lyderiai atlyginimų kovose yra Kinijos operatoriai, galintys pasiūlyti didesnes nei 250 tūkst. EUR metines algas. Remiantis „Airbus“ duomenimis, Kinijos aviacijos rinka auga bene sparčiausiai, skelbiama, kad per ateinančius 20 metų oro transporto intensyvumas padidės 4 kartus. Vietinė rinka augančio pilotų poreikio nesugebės patenkinti, dėl to siūlomos didžiulės algos ir viliojančios darbo sąlygos kitų šalių pilotams.
Vis tik lietuvis kapitonas teigia, kad „nepaisant įspūdingų skaičių, nėra viskas taip paprasta. Kiekvienas pilotas ar pilotė savo nuosekliu darbu visų pirma turi įrodyti, kad yra profesionalūs, atsakingi ir kad jo ar jos reputacija nepriekaištinga. Tik tuomet galima eiti į derybas dėl finansinių sąlygų gerinimo ir tikėtis tų didžiulių atlyginimų“. Be to, viliojantis atlygis dažnai nustelbia pilotų norą likti arčiau namų, tad aviacijos ekspertai netiki, jog greitu metu geriausi Europos pilotai susigundys tik geromis algomis. Juk pilotai šią profesiją visų pirma dažniausiai renkasi dėl svajonės skraidyti, ne dėl sąskaitų banke.
Be šių priemonių, pilotams aviakompanijos dažnai dengia sveikatos ar gyvybės draudimą, stengiasi užtikrinti fiksuotą tvarkaraštį ir suteikia papildomų nuolaidų ar privilegijų oro uostuose. Skamba kaip vienas nerealiausių darbų? Taip ir yra, tik verta nepamiršti, kad pilotai vieni daugiausiai dirbančių ir besimokančių specialistų, taigi privalumai darbe yra atlygis už dideles asmenines pastangas, atsakomybę bei siekį nuolat kelti savo kvalifikaciją.