Moterys pilotės, griaunančios standartus. Kas jos?
Visuomenė stengiasi nebeskirstyti profesijų į vyriškas ar moteriškas, tačiau daugelis lėktuvų pilotavimą vis dar sieja su vyriškąja gimine. Kodėl taip yra? Juk akivaizdu, kad pilotuoti modernius lėktuvus fizinės jėgos nereikia, tad kodėl iki šiol vos 5 procentai komercinių pilotų pasaulyje yra moterys?
Avialinijos kuria programas skatinti merginas ir moteris tapti pilotėmis, jau dirbančioms – stengiasi užtikrinti lankstesnes darbo sąlygas, kad pavyktų derinti šeimą ir karjerą. Vis daugiau kalbama ir apie tai, kad norint pilotuoti orlaivius reikia tiesiog turėti tam tikrą rinkinį savybių ir įgūdžių, kurie visiškai nepriklauso nuo lyties, rasės ar tautybės.
Nors moterų aviacijoje skaičius nėra toks didelis, tačiau ryškių asmenybių ir įkvepiančių pavyzdžių netrūksta. Susipažinkite, pilotės, keičiančios pasaulį ir žmonių suvokimą apie šią profesiją.
Pirmoji Lietuvos lakūnė
Pirmąja pasaulyje moterimi lakūne yra laikoma amerikietė Amelija Erhart. Ji taip pat yra pirmoji moteris, 1928 m. perskridusi Atlantą. O ar žinote, kad pirmąja lakūne Lietuvoje buvo Antanina Liorentaitė? Vos penkeri metai po žymiojo A. Erhart skrydžio, 1933 m. būdama 27-erių kaunietė gavo lakūnės licenciją.
Tuo metu lakūnų profesionalumo testas skyrėsi nuo dabar įprastų: reikėdavo pakilti į 2 km aukštį, išbūti ore 30 min., nusileisti iki 1 km aukščio ir sustoti ne toliau kaip 50 m nuo patiesto ant žemės ženklo. Tęsiant skrydį, buvo privalu nusileisti iki 300 m aukščio ir sustoti ne toliau kaip 150 m nuo ženklo. Be to, dar reikėdavo padaryti penkis figūrinius aštuntukus. Tiesa, pirmoji Lietuvos lakūnė skraidė neilgai, dėl okupacijos prasidėjus Antrajam Pasauliniam karui, emigravo į JAV. Ten savo gyvenimo su aviacija nebesiejo. Tačiau smagu žinoti, kad padangių žavesys viliojo drąsias lietuvaites jau beveik prieš šimtą metų.
Jauniausia pasaulio kapitonė
Kate McWilliams įeis į istoriją kaip pirmoji jauniausia pasaulio kapitonė moteris. Britė ja tapo būdama vos 26 metų. Daugeliui nėra žinoma, kad pilotavimo studijos trunka sąlyginai trumpai, apie 2 metus ir aukštojo mokslo diplomas norint skraidinti keleivius nėra būtinas. Kate į aviacijos akademiją įstojo būdama 19 metų. Studijas baigė ir įsidarbino „easyJet“ sulaukusi 21 metų, na o po penkerių intensyvių skraidymo metų pasiekė tai, ko trokšta visi tik pradėję skraidyti pilotai – įgijo orlaivio kapitonės kvalifikaciją. Kai jos bendraamžiai dar tik pradėjo kilti karjeros laiptais, Kate jau galėjo didžiuotis ne tik keturiomis antpečių juostelėmis, bet ir gerokai solidesniu darbo užmokesčiu, na ir žinoma, aukštesniu atsakomybės už skrydį ir įgulą laipsniu. Puikus pavyzdys sekti, tiesa?
Pilotė, saugiai nutupdžiusi orlaivį su sprogusiu varikliu
Šių metų balandį, pasaulis išgirdo apie dar vieną puikiai pasirengusią pilotę Tammie Jo Shults, kuri avariniu būdu sėkmingai nutupdė „Southwest Airlines“ lėktuvą Amerikoje ir išgelbėjo 149 gyvybes. Pilotė išgarsėjo dėl itin profesionalaus darbo ir šaltų nervų sprendžiant vieną sudėtingiausių avarinių situacijų skrydžio metu – vieno iš dviejų variklių sprogimą.
Ankstesnė patirtis laivyne ir užsispyrimas siekiant pilotės darbo užgrūdino moterį. Viename interviu Tammie pasakojo, kad susidūrė su didžiuliu pasipriešinimu siekdama karjeros aviacijoje dėl to, kad yra moteris. Ji turėjo mokytis ir dirbti gerokai daugiau už vaikinus. Akivaizdu, kad pastangos nenuėjo veltui. Lemtingo skrydžio metu pilotė pademonstravo aukščiausio lygio profesinį pasirengimą.
Pilotės, užkariavusios „Instagram“
Šiuo metu bene populiariausios „Instagram“ pilotės yra merginų trijulė iš Švedijos Malin Rydqvist, Maria Fagerström ir Maria Pettersson (@FlyMalin; @MariathePilot; @PilotMaria), pasivadinusios „The Swedish Flight Mafia“. Bendrai sudėjus, jos turi daugiau nei 1,2 milijono sekėjų socialiniame tinkle, kur kiekvieną dieną kelia neįtikėtinus vaizdus iš darbo vietos, kelionių ir laisvalaikio. Taip jaunosios pilotės skelbia pasauliui, kad profesija toli gražu nėra tik vyriška, ji puikiai dera merginoms. Savo aktyvia komunikacija jos įkvėpė ne vieną moterį pasirinkti aviaciją.
Švedija apskritai yra viena tų šalių, kur atskirties tarp vyriškų ir moteriškų darbų beveik nėra. Šios merginos vienbalsiai skelbia, kad piloto profesija yra ne kas kitas, kaip stiprūs studijų metu įgyti orlaivių valdymo pagrindai ir nuolatinis darbas. Tiek vaikinai, tiek merginos privalo mokytis ir dirbti vienodai, o įgūdžius įgyja tokius, kiek pastangų įdeda. Niekaip netapsi pilotu, jei bandysi kažkaip sukčiauti. Standartai aviacijoje visiems vienodi.