19 Apr

Kodėl pilotai uždirba tiek daug?

Iš pirmo žvilgsnio piloto darbas atrodo gana paprastas: pasveikinti keleivius, nuskraidinti juos suplanuota kryptimi ir palinkėti gražios dienos nutupdžius orlaivį. Tai profesija, kuri ne vieną sugundo ne tik prestižu, kelionėmis į tolimiausius pasaulio kampelius, bet ir oro linijų siūlomu solidžiu atlyginimu. Kodėl pilotų darbas taip gerai vertinamas ir vis tik, kiek iš tikrųjų jie uždirba?

Gera piloto alga – ne mitas

Net ir pradedantieji pilotai, turintys mažai skrydžių patirties, patenka į geriausiai Lietuvoje apmokamų specialistų trejetuką – 2018 m. pilotų ir jiems giminiškų aviacijos specialistų atlyginimas Sodros duomenimis siekė vidutiniškai 4033 eurų.

Piloto darbo vieta – visas pasaulis, tad ir atlyginimus vertinti reiktų gerokai plačiau geografiškai nei tik vienos šalies vidurkis. Antrojo piloto, turinčio minimalų skrydžio valandų patirties kiekį ir skraidančio vienos šalies ribose ar nedideliais atstumais, pavyzdžiui, Europoje, atlyginimas vidutiniškai siekia nuo 26 tūkst. eurų per metus. Kartu su tokia alga, priklausomai nuo oro bendrovės, pilotui paruoštas dar ir visas motyvacinių priemonių paketas – skrydžiai verslo klase, nemokamos kelionės, apgyvendinimas penkių žvaigždučių viešbučiuose, papildomos atostogų dienos, oro bendrovių dengiamas gyvybės ar sveikatos draudimas ir pan.

Kaupiant patirtį, kyla ir atlyginimas. Aviacijos karjeros portalų duomenimis jis padidėja vidutiniškai iki 55 tūkst. eurų, o kai kuriuose regionuose antrojo piloto atlyginimas siekia iki 70 – 109 tūkst. eurų.

Patyrusių pilotų, dirbančių už skrydį atsakingo kapitono pozicijoje, atlygis – dar didesnis. Nuosekliai dirbant kapitonu galima tapti per 5 metus. Anot aviacijos naujienų portalo flightdeckfriend.com, šios pozicijos pilotų alga siekia 100 – 185 tūkst. eurų.

Pasirinkimo veiksnys

Solidi alga – vienas populiariausių veiksnių, traukiančių jaunus žmones rinktis piloto profesiją. 2019 m. bendra Lietuvos ir Didžiosios Britanijos rinkos ir visuomenės nuomonės tyrimų kompanija „Baltijos tyrimai“ „BAA Training“ užsakymu atliko tyrimą, siekiantį išsiaiškinti piloto profesijos patrauklumą 16–25 m. amžiaus jaunimo tarpe Lietuvoje. 70% apklaustųjų piloto profesiją įvertino kaip gerai apmokamą ir prestižinę (60% apklaustųjų), o net 99% tyrimo dalyvių gerą algą įvardijo kaip pagrindinį studijų pasirinkimo kriterijų.

Kaip teigia karjeros aviacijoje projekto „Tapk pilotu“ vadovė Vaida Eičinienė, susidomėjimas piloto profesija Lietuvoje auga. Kasmet vis daugiau Lietuvos jaunimo kreipiasi, ieškodami informacijos apie piloto, orlaivių palydovo ar kitų aviacinių profesijų karjeros reikalavimus, perspektyvas. Vienas dažniausių besikreipiančiųjų klausimų yra apie studijų finansavimo galimybes, o „Tapk pilotu“ būtent turi finansinį studijų sprendimą. „BAA Training“ pradinio orlaivių pilotavimo besimokančių lietuvių skaičius per pastaruosius metus svyruoja nuo 10 iki 30 procentų.

Kodėl pilotai tiek uždirba?

Tapti pilotu pasiryžta ne kiekvienas. Vienus kandidatus atbaido keliami aukšti reikalavimai, apie kuriuos net sklando mitai, kitus – nemaža studijų kaina. Tačiau sveikatos parametrai svyruoja apibrėžtuose rėžiuose, tad tapti pilotu galima ir nešiojant akinius, turint alergiją ar nugaros iškrypimą, o investicija į studijas grįžta per kelerius metus.

Dauguma komercinių pilotų, kalbėdami apie savo darbą, teigia, kad sunku būtų rasti tokį darbą, kur jie darytų tai, ką labiausiai mėgsta, turėtų galimybę keliauti ir dar už tai gautų tokį gerą atlyginimą. Svarbu nepamiršti fakto, kad pilotai, siekdami įgyti licenciją, leidžiančią dirbti šį darbą, įgijo žinių ir įgūdžių, tačiau čia pilotų mokymasis nesibaigia:

„Piloto profesija – viena daugiausiai besimokančių: pilotai kas pusmetį grįžta į mokymų centrą pasikartoti savo žinių ir įgūdžių pakartotiniuose kursuose. Jų metu simuliuoja ekstremalias situacijas, pavyzdžiui, gaisrą orlaivyje, skrydį sugedus varikliui, nusileidimą neišsiskleidus važiuoklei ir kitas,“ – profesijos subtilybes atskleidė „Tapk pilotu“ vadovė.

Kas sąlygoja algų skirtumus?

Piloto atlyginimo dydį lemia ne vienas, o visa eilė tokių veiksnių, kaip skrydžių patirtis ir kvalifikacija, darbo stažas oro linijose, orlaivio tipas ir jo dydis, oro linijos, skrydžių kryptys ir regionas. Ne mažiau ir svarbios piloto derybinės savybės darbo pokalbio metu susitarti dėl geriausių darbo ir atlyginimo sąlygų.

„Pilotų patirtis skaičiuojama kitaip nei visiems įprasta – pilotams itin svarbus laikas, praleistas ore – jų patirties vertinimui esminės yra skraidymo valandos. Dirbdamas antruoju pilotu ir sukaupęs atitinkamą skrydžio valandų skaičių, pilotas gali siekti paaukštinimo į kapitono poziciją. Papildomos karjeros galimybės atsiveria, jei pilotas įgyja papildomą orlaivio tipo kvalifikaciją,” – komentuoja V. Eičinienė.

Ne tik skrydžių patirtis, bet oro linijų dydis bei piloto stažas vienoje oro bendrovėje turi įtakos jo atlyginimui. Daugelis oro linijų vadovaujasi atlyginimų skale, pagal kurią atlyginimas auga kasmet keliais procentais kartu su darbo stažu toje įmonėje. Tad, dešimt metų vienoje įmonėje dirbantis pilotas uždirbs daugiau nei antraisiais savo darbo toje įmonėje metais.

Orlaivio tipo kvalifikacija – veiksnys, lemiantis ir skrydžių nuotolius. Siauro fiuzeliažo orlaiviai, tokie kaip Airbus A320 ar Boeing 737 NG, paprastai skraido trumpus nuotolius, o skrydžiai didžiaisiais orlaiviais, pavyzdžiui, Boeing 777, sujungia žemynus. Kaip orlaivio tipas keičia pilotų atlyginimą? Tolimųjų skrydžių antrųjų pilotų atlyginimas kaip ir orlaivis – didesnis, jis vidutiniškai siekia apie 85 – 170 tūkst. eurų per metus. Palyginimui, didžiųjų plataus fiuzeliažo orlaivių kapitonų atlygis siekia net iki 113 – 250 tūkst. eurų per metus portalo flightdeckfriend.com duomenimis.

Didžiausi atlyginimai – Azijoje

Aviacija – dinamiška rinka, prisitaikanti prie kintančių skirtingų ekonomikos veiksnių. Pastaraisiais metais tai viena sparčiausiai besiplečiančių rinkų, tačiau skirtinguose regionuose plėtros apimtys skiriasi. Boeing paskaičiavo, kad per pastaruosius penkerius metus aviacija paaugo 6,5 proc.

Piloto atlyginimui taip pat įtakos turi ir regionas, kuriame veikia oro linijos. Kaip skelbia aviacijos naujienų portalai, šiuo metu vieni didžiausių atlyginimų pilotams mokami Vidurio Rytuose, Azijoje, o ypač – Kinijoje. Kai kurios oro bendrovės Kinijoje siūlo 26 000 dolerių mėnesio algą, atskaičius mokesčius.

Kodėl būtent Azijoje? Šio regiono šalių socioekonominiai rodikliai turi tiesioginį ryšį su oro transporto plėtra – per pastarąjį dešimtmetį oro transporto keleivių skaičius Kinijoje didėjo po 11 proc. kasmet nuo 2011 metų. Prognozuojama, kad kitąmet Indija taps trečiąją aviacijos rinka pasaulyje pagal oro transportų keleivių skaičių.

Keleivių skaičius auga ne tik Azijoje – Tarptautinė oro transporto įmonių asociacija prognozuoja, kad iki 2036 m. skrydžių per metus skaičius padvigubės nuo 4 iki 8 milijardų keleivių. Vienas didžiausių orlaivių gamintojų Boeing prognozuoja, jog per artimiausius dvidešimt metų, pasaulyje orlaiviams aptarnauti prireiks daugiau nei 790 tūkstančių komercinės aviacijos pilotų.

Dalintis