Šiuolaikinė aviacija: pilotai mokosi ne tik techninių dalykų
Aviacija – sritis, kuria žavisi daugelis, o tie, kurie nusprendžia karjeros siekti būtent šioje srityje, pasirenka kelią, kupiną ne tik įspūdingų kelionių, bet ir didelės atsakomybės. Kokiomis savybėmis pasižymi aviacijos specialistai? Sėkmingas pilotas – ne tik itin motyvuotas, tačiau ir savo įgūdžiais pasitikintis profesionalas, gebantis prisiimti atsakomybę už kiekvieno skrydžio saugumą.
Šiandien sėkminga piloto karjera nebūtinai priklauso nuo gautą išsilavinimą liudijančių licencijų, tradiciškai vertinamų akademinių žinių lygio ar formalių kvalifikacijos įvertinimo diplomų. Oro linijų bendrovės, įdarbindamos pilotus ir įgulos narius, kreipia dėmesį ne tik į šių specialistų kvalifikaciją – jie vis dažniau atsigręžia į esmines žmogiškąsias savybes, leidžiančias nuspėti asmens elgseną ateityje ir išvengti skaudžių nelaimių aviacijoje, kylančių dėl žmogiškojo faktoriaus kaltės.
Pokyčiai pilotų mokyme
„Minkštųjų“ piloto savybių poreikis nėra naujas dalykas, tačiau pastaruoju metu jis sulaukia vis didesnio dėmesio. Pernai Europos Aviacijos Saugumo Agentūra (EASA) ėmėsi stiprinti pilotų netechninius įgūdžius ir pradėjo diegti naują mokymų programą „Area 100 KSA“ (žinios, įgūdžiai ir požiūris). Šis netechninių įgūdžių kursas (NTS) bus privalomas visose pagal EASA reguliacijas veikiančiose pirminių pilotų mokymų organizacijų programose nuo 2022 metų.
Aviacijos srityje sukurta daug įvairių saugiklių, reguliacijų ir kitų priemonių, skirtų užtikrinti kelionių oru saugumą, tad neretai aviacija vadinama saugiausia transporto rūšis. Profesionalūs pilotai – saugumo faktoriaus dalis, tad mokymų metu, jie mokosi ne tik saugios orlaivio valdymo technikos, tačiau ir treniruoja tokius „minkštuosius įgūdžius“, kaip reakcija, komandinis darbas ir kitus. Tai itin svarbu kylant ekstremalioms situacijoms. Mokymų metu būsimieji pilotai treniruojasi skrydžių procedūras, susikalbėti radijo ryšiu, nustatyti galimas grėsmes ir priimti savalaikius sprendimus. Į šių įgūdžių stiprinimą ir yra orientuotas EASA sukurtos „Area 100 KSA“ programos turinys, kurią vieni pirmųjų išbandė „Tapk pilotu“ programos dalyviai, studijuojantys „BAA Training“ aviacijos akademijoje.
„Netechninių įgūdžių mokymų užsiėmimai suteikė naujų žinių apie darbą komandoje, padėjo atskleisti skirtingas komandos narių patirtis bei atrasti būdus, kai pasitelkiant visus komandos narius ir jų skirtingus įgūdžius bendromis pastangomis atrasti naudingus sprendimus,“ – mokymų įspūdžiais pasidalino Deividas Repšas, būsimasis pilotas, „Tapk pilotu“ programos dalyvis.
Pradžia – atrankose
„Dar atrankų metu atsižvelgiama, ar kandidatas pasižymi savybėmis ir gebėjimais, kurių vėliau prireiks kasdieniame piloto darbe. Daugelyje aviacinių mokymų centrų asmeninių savybių testas yra viena iš atrankos dalių, skirta įvertinti tokias kandidato savybes ir gebėjimus, kaip ryžtingumas, reakcijos greitis, gebėjimas vienu metu atlikti kelias užduotis, komunikaciniai gebėjimai. Atrankų metu įvertinamos galimybės ugdyti, stiprinti šias savybes bei visokeriopas tinkamumas profesijai,” – pasakoja Agnė Novikienė kompetencijų centro „Emblick“, kuris specializuojasi pilotų atrankose, vadovė.
Kompetencijų centro atstovės teigimu, vienos asmeninės savybės – gana lengvai tobulinamos, o kai kurios kitos ugdymui pasiduoda labai ribotai. Įprastai aviacinių mokymų centrai yra orientuoti į techninių žinių ir įgūdžių ugdymą per teorijos ir praktinius mokymus. Netechninių įgūdžių mokymų kursas padeda būsimiesiems pilotams
tobulinti tokius įgūdžius, kaip darbas komandoje, komunikacija, sprendimų priėmimas, kelių užduočių atlikimas vienu metu (sunkiai ir ribotai) ir kitų.
Lietuviai – vieni iš pirmųjų
Lietuvoje įkurtas ir vienas didžiausių nepriklausomų aviacinių mokymų centrų Europoje „BAA Training“ žengia koja kojon su aviacijos saugumo reglamentais ir vienas iš pirmųjų Europoje įtraukė netechninių įgūdžių kursą (NTS) į savo pirminių pilotų mokymų programas. Netechninių įgūdžių kursas nuo balandžio įtrauktas į „BAA Training“ pirminių pilotų mokymų programas kaip pasirenkamas dalykas, o nuo 2022 m. šis kursas taps privalomas visiems būsimiems pilotams.
Vaida Eičinienė, „Tapk pilotu“ vadovė atskleidė, kad Lietuvoje ruošiami būsimieji pilotai mokosi daugiakultūrėje aplinkoje pagal tarptautines aviacijos reguliacijas atitinkančias mokymo programas. Nuo pirmųjų mokymų dienų, „Tapk pilotu“ studentai patenka į tarptautinę aviacijos aplinką, kas teigiamai prisideda prie tolimesnės piloto tarptautinės karjeros sėkmės.